Duits voetbal vreest fiasco in Oekraïne

In de ochtend bezocht de voorzitter van de Duitse voetbalbond, dr. Gerhard Mayer-Vorfelder, gisteren nog het kinderziekenhuis van Kiev om een cheque te overhandigen....

In Kiev treffen Oekraïne en Duitsland elkaar vanmiddag in hun eerste playoff-wedstrijd voor het WK. Woensdag is de return in Dortmund. Erg gerust zijn de Duitsers niet op de uitkomst van de tweekamp en dat heeft niet alleen te maken met schrik voor de kracht van de tegenstander. Sinds de 5-1 nederlaag tegen Engeland lijkt het elftal, net als de aanhang zijn zelfvertrouwen kwijt.

Tweemaal ontbrak Duitsland in de eindfase van het WK-toernooi. De eerste keer was dat het geval in 1930, toen de ploeg zich terugtrok. De tweede keer in 1950; het elftal werd toen in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog buitengesloten. Nog nooit gebeurde het dat Duitsland de WK- kwalificatie niet overleefde en driemaal werd het land zelfs wereldkampioen.

Maar het verleden biedt geen zekerheid aan de vooravond van de met een ongekende spanning omgeven tweestrijd met Oekraïne, dat zelf nog nooit doordrong tot de eindronde van het WK. Zeker niet nu de tegenstander de beschikking heeft over een spits met wereldfaam. De Oekraïense aanval wordt geleid door Andrei Sjevfsjenko, die bij AC Milan wekelijks bewijst hoeveel kwaliteit hij in huis heeft.

De angst voor een sportief fiasco is groot bij de Duitsers, die belangrijke bestuurlijke pionnen van Bayern München en Bayer Leverkusen – Karl Heinz Rummenigge en Rainer Callmund – toevoegden aan de begeleidingsstaf die het nationale elftal voorbereidt op het treffen met Oekraïne. 'We moeten redden wat er te redden valt', zei Rummenigge in Kiev. 'Ik reken op de steun van het hele Duitse volk'.

Uit een enquête van het onderzoeksbureau Emnid bleek deze week dat een kwart van de Duitse bevolking uitschakeling voor het komende WK beschouwt als 'een ramp met wereldwijde consequenties'. De mensen die zich in deze termen hebben uitgesproken zitten op de lijn van voorzitter Mayer-Vorfelder, die niet nalaat te verklaren dat in de komende vijf dagen 'de eer van Duitsland op het spel staat'.

Het blijft niet bij prestige en een geknakte sportieve trots als Duitsland er niet in slaagt om de eindronde van het WK niet te halen. Grote verliezers zijn dan ook de twee Duitse tv-zenders ARD en ZDF, die gezamenlijk inmiddels 250 miljoen mark hebben betaald voor de tv-rechten van het WK.

Een van de grote nationale bierbrouwers – Bitburger – ook een voornaam sponsor van de Duitse voetbalbond heeft reeds 200 reclamespots besteld in de uren die de WK-wedstrijden omlijsten. De overeenkomst vervalt als 'die Mannschaft' af moet zien van de reis naar Japan en Zuid-Korea.

Van enig geluk mogen de Duitsers overigens wel spreken dat het WK van 2006 aan Duitsland is toegewezen. De grote sponsors zullen er in dat jaar per se bij willen zijn en om die reden nooit overwegen om hun contracten op te zeggen. De sponsorpool van het Duitse elftal is goed voor 30 miljoen mark per jaar, Daimler Crysler en Adidas betalen samen al 14 miljoen mark.

De bordreclame bij wedstrijden van het Duitse nationale elftal is goed voor een totaalbedrag van 3,5 miljoen mark. Of dat bedrag er ook voor de komende jaren inzit als de nationale ploeg zich niet plaatst voor de WK-eindronde is de vraag. Dit bedrag is namelijk gebaseerd op tien miljoen kijkers per wedstrijd. Bij slechte resultaten zal het elftal dat moyenne niet halen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden