Duits OM opent onderzoek naar VW en Winterkorn

Het Openbaar Ministerie van Duitsland opent een onderzoek naar Volkswagen en oud-topman Martin Winterkorn. De autofabrikant ligt onder vuur nadat vorige week uitlekte dat het sjoemelde met de emissiecijfers. Winterkorn stapte naar aanleiding van het nieuws op.

Een demonstrant van Greenpeace bij het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg.Beeld afp

Vakbondsleiders in Duitsland komen in het verweer tegen het mogelijke miljoenenbedrag dat Winterkorn mee zou kunnen krijgen als gevolg van zijn terugtreden. Naar verluidt zinspeelt onder meer de bondsvoorzitter van vakbond IG Metall op stappen om de uitbetaling te voorkomen.

Het jaarsalaris van Winterkorn, die tot de bestbetaalde managers van Duitsland behoorde, bedroeg vorig jaar 15,9 miljoen euro. Ook heeft hij een pensioen vergaard van 28,6 miljoen euro. Hoewel het überhaupt de vraag is of hij een vergoeding krijgt, zou onder 'bepaalde omstandigheden' zijn ontslagvergoeding gelijk staan aan twee jaarsalarissen.

De bonden vrezen dat het schadebedrag dat Volkswagen door het dieselschandaal moet ophoesten ten koste gaat van de werknemers op de vloer.

Martin Winterkorn.Beeld ap

Emissiecijfers

Zondag werd bekend dat Volkskwagen tot en met 7 oktober krijgt om met een oplossing te komen voor het vorige week aan het licht gekomen emissieschandaal. Toen werd bekend dat de autofabrikant op grote schaal sjoemelde met de emissiecijfers van dieselauto's, om ze te laten voldoen aan de milieunormen. De auto's voldeden enkel aan de normen tijdens de test, op de weg bleken ze veel hogere uitstoot te produceren.

In eerste instantie ging het alleen om auto's in de Verenigde Staten, later werd bekend dat ook Volkswagens in Europa rondrijden met software aan boord die de uitstoot kan manipuleren.

Als Volkswagen zich niet houdt aan het ultimatum, kan de zogenoemde typegoedkeuring van sommige dieselmodellen worden ingetrokken. Volkswagen mag dan geen van de gemanipuleerde auto's meer verkopen of verplaatsen. GroenLinks wil dat de verkoop van nieuwe Volkswagens in Nederland voorlopig wordt stilgelegd.

Meer lezen

Waarom sjoemelde Volkswagen? Vijf vragen over het schandaal. (+)

In Wolfsburg, de stad van Volkswagen, slaat de paniek over de toekomst toe. Lees de reportage. (+)

Volgens auto-elektronica-expert Ruud Metzelaar zijn de milieunormen te streng: 'Autofabrikanten móéten wel goochelen met cijfers.' (+)

Wat gaat de consument en de politiek hiervan merken? Is dit het einde van de diesel-auto? (+)

Audi

De directie van Audi, dat onder de paraplu van Volkswagen valt, maakte maandag bekend dat 2,1 miljoen Audi's zijn uitgerust met de software waarmee moederbedrijf Volkswagen de uitstoottests manipuleerde. Volkswagen maakte vorige week al bekend dat er elf miljoen auto's betrokken zijn bij het grote emissieschandaal.

Volgens een woordvoerder van het autobedrijf uit Ingollstadt zijn onder andere de modellen A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 en Q5 uitgerust met de frauduleuze software. Het zou gaan om 577 duizend auto's in Duitsland en zeker zo'n 13 duizend in de VS. Het is nog niet bekend of Audi stopt met de verkoop van de modellen.

Eerder maandag meldden bronnen aan persbureau Reuters dat Volkswagen alle hoofden van de Research & Development-teams van Volkskwagen, Audi en Porsche heeft geschorst. De drie automerken weigerden daarop commentaar te geven.

Een vrouw loopt bij een Audi-dealer in Chicago.Beeld getty

Aandeel

Het schandaal bij Volkswagen kostte topman Martin Winterkorn al zijn baan. Hij stapte op nadat de aandeelhouders het vertrouwen in hem opzegden. Voormalig Porsche-baas Matthias Müller volgde hem op.

De koers van het bedrijf kelderde als reactie op het nieuws; het aandeel van Volkswagen leverde vorige week 35 procent in.

De Volkswagen-fraude maakt ernstige twijfel los over het vermogen van de EU om de auto-industrie te reguleren en te controleren. De software waarmee Volkswagen de laboratoriumtests manipuleerde zijn al sinds 2007 verboden in de EU. De Europese Commissie, die de taak heeft om te zorgen dat EU-wetten ook worden nageleefd, zegt dat de lidstaten zelf geheel verantwoordelijk zijn voor de naleving van de wetten over auto-uitstoot van vervuilende stoffen.

Martin Winterkorn (L) en Matthias Müller (R) in 2011.Beeld epa
Logo's van Volkswagen.Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden