Duits cadeautje leidt tot Engels feestje

Het kon de tienduizenden Engelse toeschouwers weinig schelen, maar het was natuurlijk niets meer of minder dan een Duits cadeautje....

Wilden de Engelse fans niet weten. Gisteren telde alleen het British Racing Green - een groen dat bijna niet van zwart te onderscheiden is - en de New Bentley Boys. Een sentimentele herinnering aan de jaren twintig toen de Bentleys hier ook jaren achtereen wonnen, op eigen, Britse kracht.

De winnende Audi's van vorig jaar waren er wel, maar nu toebedeeld aan dealerteams uit verschillende landen. De Bentleys, vorig jaar nog op het tweede plan, bleken het afgelopen jaar goed doorontwikkeld. Aan de tot vorig jaar onoverwinnelijke Audi's was alleen het noodzakelijke onderhoud gepleegd. Toch leken ze een buffer te kunnen vormen tussen de Bentleys en de rest. Van die rest moesten beide Domes-Judd van Jan Lammers-Racing for Holland wellicht het meest gevreesd worden.

Bij de start sprintte Lammers meteen van zijn vierde trainingsplek naar de derde plaats. De eerste wagen van het team-Lammers zelf, ex-rallykampioen John Bosch en de Brit Andy Wallace, met wie Lammers al eens Le Mans won, hield het tot zondagochtend vol op de vijfde plaats. Dat gebeurde ondanks enig elektronisch malheur. Maar de voorsprong op een achtervolgende Franse Courage en een Amerikaanse Panoz ging teloor door zo'n tien minuten oponthoud op zondagochtend.

De tweede - Nederlandse - Dome (met de Zwitser Ortiz, de Italiaan Gabbiani en de Fransman Gommendy) koerste vrij constant rond de dertiende plaats, maar leed onder een aantal technische problemen. Zondagochtend moest een neus verwisseld worden en dat lukte met de grootste moeite waar slechts een paar klikjes voldoende hadden moeten zijn. En met de finish in zicht had Gommendy nog een fikse crash die einde oefening betekende. Had Lammers zich in zijn enthousiasme misschien toch een beetje vertild aan een team met twee auto's? Je kreeg de indruk dat slechts één van de twee wagens optimaal geprepareerd was.

Lammers zelf probeerde nog een heroi ¿ sche eindsprint om de verloren plekken terug te veroveren. Het lukte in de allerlaatste ronde de Courage te verschalken. Het was een indrukwekkende laatste sprint van de kleine man uit Zandvoort. 'Ik heb er, geloof ik, nog nooit zo hard voor moeten werken. Maar ik kwam in m'n derde adem of zo en het ging.' Lammers bleef hard racen terwijl de anderen in de laatste ronde al zo'n beetje aan het paraderen waren na 24 uur. Helemaal ongevaarlijk was het niet, want in die laatste ronde plegen er nogal wat mensen de baan op te komen in de waan dat alles voorbij is.

Het Spykerteam boekte bij zijn tweede Le Mansstart geen echte progressie, al werd er hard gejuicht omdat de wedstrijd ditmaal werd uitgereden. Ondanks de inlijving van Tom Coronel bleef de wagen uit Zeewolde op de laatste plaats rondtoeren met tussendoor enkele onvoorziene bezoeken aan de reparateurs.

Onopvallend, maar zeer degelijk reed Peter Kox voor een Engels team een Ferrari mee naar de tiende plaats algemeen en eerste in zijn GTS-klasse. Zijn teamgenoot Anthony Davidson (vorig jaar even te gast in de Formule 1) had ' s nachts een ernstig ongeluk, maar bleef ongedeerd.

Het nieuwste project van Toine Hezemans, Carsport America, met een Italiaans-Duitse Pagani was snel over. 'Er is nog niks klaar, eigenlijk. Misschien houden we het een uur vol', aldus Hezemans. Hij kreeg bijna exact gelijk, want na precies een uur en 7 minuten hield de versnellingsbak het voor gezien.

De treurigste man van Le Mans was de geroutineerde Frank Biela (Audi) die een zeer onkarakteristieke fout maakte. Hij wilde zijn eerste pitstop maken om te tanken, maar verkeek zich op de snelheid van een andere deelnemer en werd gedwongen nog een volle ronde te rijden. Hij kwam prompt zonder benzine te staan. Daarna probeerde hij - op de starter - de pits te halen, maar dat trok het elektriek niet lang genoeg. Biela won de race in 2000, 2001 en 2002.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden