Duik in azalea hoogtepunt in familiedrama

Talkshow door Cie. de Koe. Tekst Laurent Hubrecht, Bas Teeken en Peter Van den Eede. In de Brakke Grond, Amsterdam t/m 4 maart....

Talkshow heet de nieuwe voorstelling van de Vlaamse groep Cie. de Koe. En het is niet eens een parodie op de 53 talkshows die inmiddels op de Nederlandse en Vlaamse televisie te zien zijn.

Dat wilden de makers namelijk niet - dat vonden ze te flauw, zeggen ze in een interview met het blad van het Rotterdamse theater Lantaren/Venster.

Wat ze dan wel wilden, blijft ook na anderhalf uur kijken de vraag.

Er is een gezin, dat nogal is vastgelopen in de onderlinge verhoudingen. Vader Etienne houdt teveel en op een verkeerde manier van zijn dochter. Zoiets kan althans opgemaakt worden uit een van de eerste scènes waarin hij haar langdurig op de mond zoent en zij hem hartstochtelijk oraal bevredigt. Dit alles heeft plaats in de studio waar Etienne een talkshow presenteert.

Deze studio dient tevens als huiskamer van de familie - en ongetwijfeld als metafoor voor de mis-communicatie in de moderne samenleving.

Moeder Marylin raast voortdurend in en uit om op niet mis te verstane manier te klagen over gebrek aan aandacht van haar man - en eigenlijk van alle mannen, want moeder Marylin lust er wel pap van. Verder is er nog een zoon uit een eerder huwelijk van Etienne, een huwelijk dat eindigde toen zijn vrouw van de trap werd geduwd.

Over de getroubleerde relaties in dit wat eigenaardige, zeg maar gerust verziekte gezin gaat Talkshow. Deze familie heeft de vorm van een tv-programma als Rondom Tien gekozen om met elkaar te praten, om met elkaar tot de kern te geraken.

Dat is op zich een aardige gedachte van Cie. de Koe, en het zou een fantastische voorstelling kunnen opleveren, zo'n combinatie van familietragedie en huil-televisie. Het werd, helaas, nogal vervelend en eigenlijk erg saai.

Talkshow had keihard moeten zijn, hilarisch, ja, honderd procent parodie en persiflerend, gek en grof, maar daar is Cie. de Koe kennelijk te bang voor geweest. Cie. de Koe wilde ook poëzie, een beetje levensfilosofie en psychotherapie, maar het meest diepe dialoogje van de voorstelling gaat als volgt:

'Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik niet gewenst was.'

'Nou, dat gevoel moet je dan als kompas in het leven gebruiken.'

De kompas die aangeeft hoe je een voorstelling maakt, is bij deze produktie kwijt geraakt. Dat is jammer, omdat Cie. de Koe zich juist zo stevig aan het profileren was als een groep originele, jonge theatermakers die flink van zich liet horen met intelligent, licht-filosofisch theater. Vorig seizoen maakten ze Drie Koningen, een briljant sprookje, dat gevolgd werd door Monoloog Geterroriseerd, een deels mislukte maar wel brutale parodie op de pief-paf-romantiek van jongenskamers.

In Talkshow spelen mooie acteurs als Frank Focketyn en Tamar van den Dop het gestoorde ouderpaar en ook de andere rollen zijn goed bezet. Des te treurig is het te zien hoe al dit talent zich door die rare teksten en die volstrekt stuurloze vorm heen moet worstelen. Er is welgeteld één dramatisch hoogtepunt: als de zoon met zijn uitgestreken smoel in een azalea duikt.

Verder wordt er wat gekeuveld over het verzorgen van kamerplanten en het klaarmaken van mosselen. Als via de telefoon ook een paar kijkersvragen worden gesteld, is het echt helemaal De Vijf Uur Show.

Maar niet heus.

Hein Janssen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.