Dude is wat tijdschrift voor designers moet zijn: vooruitstrevend en elegant

Wat is lezenswaardig deze week?

Vandaag: ook na de Dutch Design Week in Eindhoven is het herfstnummer van Dude nog de moeite waard.

Dude is wat een tijdschrift voor en door designers moet zijn: vooruitstrevend en elegant. Die eervolle vermelding heeft het 'Dutch designers magazine' alvast binnen.

Het is in eerste instantie een vaktijdschrift. Dude wordt uitgegeven door de BDO, de grootste beroepsorganisatie van ontwerpers in Nederland. Het is gratis voor leden, maar ook bij de kiosk te koop. Er is ook een site, de 'onlinehangout' genoemd.

Ook na de Dutch Design Week in Eindhoven is het herfstnummer van Dude nog de moeite waard, bijvoorbeeld vanwege het stuk over de modeontwerpers van Das Leben am Haverkamp. Modeontwerpers is trouwens een verwarrende term.

Modellen 'in alle soorten, maten, kleuren en leeftijden' droegen tijdens de Amsterdam Fashion Week slechts een witte herenonderbroek en sokken in teenslippers. 'Ze liepen dwars over de catwalk, van links naar rechts, met tweedimensionale, doorzichtige kunststof schilden waarop een burka, een piepklein badpak en een geruit herenpak waren afgebeeld.'

Aandachttrekkerij is het niet en ze doen het evenmin om te choqueren, zeggen de makers. Het past volgens hen niet in deze tijd om elk half jaar een nieuwe collectie te presteren. 'Wij presenteren liever werk dat reflecteert op mode.' En met succes: begin 2018 krijgt Das Leben am Haverkamp een eigen expositie in het Zeeuws Museum.

Niet geheel onverwacht is 'millennial pink' in Dude de rijkelijk gebruikte steunkleur. Op de cover is Ted Noten erdoor omgeven, de Limburgse kunstenaar en ontwerper die vooral met zijn tassen en sieraden bekend werd. Hij krijgt in Dude een eerbetoon, met een interview en (vleiende) commentaren van voormalige stagiairs.

Het sieraad is nog steeds de basis van zijn werk, zegt hij in het interview. Hij noemt het de eerste uitingsvorm van de mens. 'Dat begon natuurlijk al als je een leeuw had gedood. Je sloeg de tanden uit zijn bek en hing die om je nek.'

Het gevolg, volgens Ted Noten: 'Nou, dan had je zo tien meisjes achter je aan en was je de held. Iets vergelijkbaars gebeurt nog steeds, kijk naar de hiphopwereld.'

Lekker interview, met een kop, 'oh ja, die van die pistolen', die misschien even moet worden uitgelegd. Zijn imago van enfant terrible is voor een groot deel gebaseerd op zijn acrylaathandtassen met ingegoten pistolen.

Nog steeds wordt hij er vaak aan herinnerd. 'Het blijft terugkomen. De tas met pistool staat nu weer op een tentoonstelling in Parijs.'