Duda Paiva tovert wonderlijke creaties uit de vuilnishopen

Dans


Bastard!


Rite We Are


Bastard! zit vol originele, onverwachte acties; Rite we are heeft een jonge harteklop.

Den Haag - De markt na sluitingstijd. Zo oogt het podium bij aanvang van Bastard!, de nieuwe voorstelling van Dudapaiva Company, die dit weekend tijdens CaDance in première ging.


Overal lege bananendozen, plastic zakken en rondvliegende papiersnippers. Op band krijsen hongerige meeuwen. Natuurlijk komen er onder die bergen plastic menselijke figuren vandaan; het is niet voor niets een vaak beproefd begin van een dans- of poppentheatervoorstelling.


Eerder goochelde choreograaf Kenneth Flak tijdens CaDance ook al een collega onder zakken vandaan. Maar hier, in Bastard! zijn het wel heel wonderlijke creaties die poppenspeler annex danser Duda Paiva uit de vuilnishopen vandaan tovert.


Een paardekop komt tot leven aan zijn rechterbeen. Met zijn tenen krult hij de paardelippen en van een arabesk met gehinnik maakt hij een hilarisch steigerend dier. Vervolgens stuit hij op een oud gegroefd (poppen)echtpaar, wonend onder een aftandse tafel. De vrouw leent hij zijn benen, zodat ze nog een keer als een lieflijke ballerina door het smerige getto kan dansen. Uit de buik van de zonderlinge man haalt hij een lang vermiste kat tevoorschijn; allemaal originele, onverwachte acties die in de verte appelleren aan de laatste roman van Boris Vian (L'Arrache-coeur, De Hartenvreter, 1953), waardoor Dudapaiva zich liet inspireren.


Zelf speelt de Nederlands-Braziliaanse danser een verdwaald heerschap dat dronken in dit angstaanjagende vuildorp is vastgelopen en naarstig naar een uitweg zoekt. Die vindt hij, aan het slot, maar niet voordat hij alle rubberen rimpels ontroerend van een ziel voorziet en hen op de valreep van hun leven(loze leven) nog een keer laat genieten van zijn jeugdige aanwezigheid.


De Nederlandse Brit Paul Selwyn Norton tekent, net als bij eerdere voorstellingen van Dudapaiva, voor de regie van deze poëtische Bastard!. Maar hij heeft ook de choreografie gedaan van de energieke, ritualistische dansvoorstelling Rite We Are, die ook afgelopen weekend tijdens CaDance haar première beleefde.


Drie meiden en vier mannen dansen zich een weg door een ratjetoe aan stijlen. Van Russische volksdans tot oosterse krijgsdans en van Braziliaanse capoeira tot gestampvoet van Aboriginals. Af en toe klappen ze stoere ritmes bij elkaar of ondergaan ze een verkleedsessie in een zwart 'rondrazend' tentje. Tussendoor schieten ze ook nog met ruime been- en armzwaaien in het typische idioom van Norton.


Die danstaal heeft Norton na zijn succesvolle beginjaren - hij beleefde zijn grootste hits tijdens CaDance - niet meer echt serieus ontwikkeld. Een sterke rode draad heeft Rite We Are dan ook niet, wel een lekker jonge, ritmische harteklop.


Annette Embrechts


CaDance Festival 2011: Rite We Are (Paul Selwyn Norton) en Bastard! (Dudapaiva Company). 12/2, Korzo Theater en Theater a/h Spui, Den Haag. Bastard! staat 15/2 in Utrecht en 21/2 in A'dam, tijdens Pop Arts Festival. dudapaiva.com


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden