Dubieuze belangenverstrengeling bekend fenomeen in voetbalwereld

Omkopingsschandalen komen herhaaldelijk voor in de voetbalwereld. De enorme financiële belangen rond zekere wedstrijden zijn daar debet aan. Zo werd Dinamo Kiev dit seizoen van verdere deelname aan de Champions League uitgesloten na een poging tot omkoping van de scheidsrechter....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Dubieuze belangenverstrengelingen zijn eveneens een bekend fenomeen in de voetbalwereld. Zo voerde de KNVB enkele maanden geleden Dick Jol van de scheidsrechterslijst af omdat hij ervan werd verdacht te gokken op wedstrijden die hij zelf leidde. Jol is nog in een juridische strijd met de KNVB verwikkeld.

Het KNVB-plan om een eigen sportkanaal te beginnen, leidde tot vele speculaties over belangenverstrengelingen. Het sportkanaal wordt ondermeer geëxploiteerd door Philips, ING, Endemol, de KNVB, Nuon Telekabel en het bedrijf De Hoge Noot van voormalig dj Willem van Kooten. Een overzicht van de vermeende belangenverstrengelingen:

* de KNVB vaardigt een open inschrijving uit voor geïnteresseerden in het uitzenden van voetbalwedstrijden en neemt vervolgens een zakelijk belang in de partij die de inschrijving wint.

* tv-producent Endemol biedt met twee partijen mee; als deelnemer aan de zogeheten strategische alliantie (Endemol zat in de Holland Media Groep) en als deelnemer aan het sportkanaal.

* bestuurslid Sylvia Tóth van de sectie betaald voetbal van de KNVB is commissaris van Endemol.

* kabelmaatschappij Nuon Telekabel is sponsor van eredivisieclub Vitesse. Voorzitter Aalbers van Vitesse heeft zitting in de zogeheten 'klankbordcommissie', een delegatie van clubs die nauw betrokken is geweest bij de onderhandelingen over de tv-rechten.

* in het driemanschap dat namens het sectiebestuur onderhandelde over de tv-rechten zit Peter Groenenboom. Deze oud-werknemer van Philips loste PSV-voorzitter Bill Maeyer in het sectiebestuur af. Philips, de hoofdsponsor van PSV, heeft een belang van 21 procent in het nieuwe sportkanaal.

* Ajax stemde als enige club tegen de komst van een sportkanaal. De hoofdsponsor van Ajax is ABN Amro. Een concurrerende bank, ING, neemt een belang van 21 procent in het sportkanaal.

* Ajax is, anders dan de KNVB wil, tegenstander van meer live voetbal via het open net. Dat kost de clubs toeschouwersaantallen, redeneert Ajax. Deze club wil dat live competitiewedstrijden alleen maar via FilmNet/SuperSport worden uitgezonden. Dat kost de kijkers meer geld. De echtgenote van Ajax-voorzitter Van Praag bekleedt een hoge functie bij FilmNet/SuperSport.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden