'Dubai Font' presenteert zich als toonbeeld van zelfexpressie (in een land waar die ver te zoeken is)

Voor het eerst in zijn geschiedenis heeft Microsoft een lettertype ontworpen dat een stad vertegenwoordigt: Dubai Font. De ontwerpers spreken van 'een kunstvorm' die de 'zelfexpressie' kan bevorderen. Grote woorden voor een land dat door mensenrechtenorganisaties nou niet bepaald wordt geroemd om zijn vrijheid van meningsuiting.

Het nieuwe lettertype Dubai Font. Beeld afp
Het nieuwe lettertype Dubai Font.Beeld afp

Het lettertype werd zondag in een reeks tweets aangekondigd door kroonprins Hamdan bin Mohammed bin Rashid al Maktoum, die 'op alle fronten' betrokken was bij de totstandkoming ervan. In een video die de kroonprins over zijn nieuwe project deelt, staat een krachtige boodschap: 'Expressie kent geen grenzen. Expressie gaat om kracht en vrijheid. Het definieert wie je bent.'

In het persbericht over het lettertype wordt die boodschap nog eens herhaald: 'Zelfexpressie is een kunstvorm', valt daar te lezen. 'Hierdoor kun je delen wie je bent, wat je denkt en hoe je ten opzichte van de wereld staat. Om dit te bereiken, heb je een medium nodig dat de nuances kan vatten van alles wat je wil zeggen. Dubai Font doet precies dat.'

Vrijheid van meningsuiting

Hoewel Dubai bekendstaat als modern en vooruitstrevend - het huisvest onder meer de grootste toren ter wereld en het grootste winkelcentrum - luiden mensenrechtenorganisaties geregeld de alarmklok als het gaat om de vrijheid van meningsuiting. Human Rights Watch constateerde onlangs 'een golf van arrestaties en schendingen van mensenrechten en vrijheden' in de Verenigde Arabische Emiraten, waar Dubai onderdeel van uitmaakt.

Ook zouden 'dissidente geluiden de kop in worden gedrukt' en is de persvrijheid ver te zoeken. Vorige week werd de Arabischtalige website van Huffington Post zonder verdere uitleg geblokkeerd. En in maart werd de bekende mensenrechtenactivist Ahmed Mansoor, een uitgesproken criticaster van het repressieve bewind in de Emiraten, gearresteerd vanwege het verspreiden van 'valse informatie' en 'het beschadigen van de reputatie van de staat'.

Sarah Leah Whitson van Human Rights Watch reageert in The New York Times cynisch op het nieuwe motto van Dubai. Volgens haar ontbreekt een sterretje met de uitleg (in kleine letters) dat 'iedereen die iets onwelgevalligs over de emirs zegt naar de gevangenis gaat'.

Ontwerpers presenteren Dubai Font tijdens een persconferentie. Beeld afp
Ontwerpers presenteren Dubai Font tijdens een persconferentie.Beeld afp

Goeie reclamestunt

Of Dubai Font de zelfexpressie in Dubai een boost zal geven, is zeer de vraag. Eén ding staat vast: het lettertype waarin de naam van de stad is verpakt, dient als uitstekend reclamemiddel. Het is beschikbaar voor meer dan 100 miljoen Microsoft-gebruikers in 180 landen en in 23 talen. De kroonprins van Dubai, die erom bekendstaat inventief te zijn in het promoten van zijn stad, heeft overheidsorganisaties opgedragen om Dubai Font te gebruiken in officiële correspondentie. Zodoende zal het lettertype in menig mailbox wereldwijd opduiken.

De nieuwste creatie past binnen de campagne die Dubai voert om zoveel mogelijk toeristen naar het land, dat kampt met beperkte olie-inkomsten, te trekken. Vorig jaar verwelkomde het 14,9 miljoen toeristen. Om dit aantal op te krikken, doet Dubai er alles aan om zichzelf op de kaart te zetten. Zo benoemde het vorig jaar een minister van Geluk met het doel om in 2021 het gelukkigste land ter wereld te worden. Voor 2020 staat de zes maanden durende wereldtentoonstelling Expo op het programma.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden