DSM doet farmatak van de hand

De farmaceutische tak van chemiegigant DSM gaat verder als apart bedrijf. DSM verzelfstandigt al zijn activiteiten op het gebied van medicijnen. Dat is 'volledig in lijn met de strategie van DSM', aldus bestuursvoorzitter Feike Sijbesma.

AMSTERDAM - Tom Muller analist van vermogensbeheerder Theodoor Gilissen


DSM Pharmaceutical Products maakte de laatste jaren medicijnen voor grote, externe farmaciebedrijven. Het wordt binnenkort ondergebracht in een nieuw bedrijf, waarin DSM een belang van 49 procent krijgt. Dat heeft DSM dinsdag bekend gemaakt. Investeringsmaatschappij JLL Partners krijgt een belang van 51 procent. De transactie van DSM wordt op 670 miljoen euro gewaardeerd.


De op te richten joint venture met JLL Partners neemt de Amerikaanse branchegenoot Patheon over. Daarmee ontstaat een farmacieconcern met een omzet van 2 miljard dollar (1,5 miljard euro), dat wereldwijd zo'n 8.300 mensen in dienst heeft. Vanaf 23 locaties zal het bedrijf actief zijn in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika en Australië.


'Het was al langer bekend dat DSM een partner zocht voor de slecht renderende medicijnentak', zegt analist Tom Muller van vermogensbeheerder Theodoor Gilissen. 'Die tak leverde qua omzet een bijdrage van nog geen 3 procent. De keuze voor DSM was simpel: of je bouwt het uit, of je doet het weg. DSM heeft aangegeven de euro's liever aan nutrition (voedingssupplementen, red.) uit te geven, dus deze verkoop is zowel verstandig als logisch.'


Eind 2010 sloot DSM een vergelijkbare deal met een Chinees bedrijf. Toen ging het om de bedrijfstak die antibiotica produceerde. Volgens topman Sijbesma is de transactie van dinsdag, net als die uit 2010, 'volledig in lijn met de strategie van DSM'. Het bedrijf wil zich uitsluitend richten op de productie van specialistische chemicaliën en vooral vitaminen.


DSM is de grootste vitamineproducent ter wereld en heeft zich de laatste jaren ten doel gesteld die positie te verstevigen. Daarom deed het sinds 2010 een reeks overnames op dit gebied, zoals de aankoop van de Canadese fabrikant van visolie Ocean Nutrition, in 2012. Na het afsplitsen van de medicijnentak houdt DSM naast Nutrition de onderdelen Polymer Intermediates (grondstoffen voor synthetische fibers en kunststoffen) en Performance Materials over.


'70 tot 80 procent van de omzet van DSM komt nu uit nutrition', zegt Muller van Theodoor Gilissen. 'Dat zal nog meer worden. Ik ga ervan uit dat alle niet-nutrition onderdelen in de komende jaren worden verkocht.'


AkzoNobel

De weg die DSM bewandelt, is vergelijkbaar met die van verffabrikant AkzoNobel in 2008, vindt Muller. Ook daar heersten twijfels over de combinatie van de farmaceutische tak van het bedrijf (Organon) met chemie en, in het geval van AkzoNobel, verf. Toen er een aanzienlijk bod kwam, was verkoop van Organon logisch. Zoals ook de verkoop van de DSM-divisie voor farmaceutische producten logisch is, aldus Muller.


Bij de verkoop van Organon in 2008 treurden veel AkzoNobel-werknemers dat het conglomeraat van weleer verworden was tot een simpel verfbedrijf. Akzo was dan wel uitgegroeid tot de grootste mondiale speler op het gebied van verven en lakken, zo zeiden ze, maar verf was qua innovatie minder uitdagend dan medicijnen.


'Voor de aandeelhouders van DSM gelden die bezwaren in ieder geval niet', zegt Muller. 'Geef hun maar een saai en degelijk bedrijf, zolang het maar geld verdient.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden