DSB-gedupeerde blijft bungelen

Ontevreden klanten van DSB die de ondergang van de bank in gang zetten, weten niet waar ze aan toe zijn....

Niemand wil ze hebben, de DSB-klanten die onder meer in het consumentenprogramma Radar vertelden hoe ze in geldnood zijn geraakt door hoge hypotheeklasten. Deze groep staat voor drie- tot vierduizend klanten van de bank. Hun claims maken de hypotheekportefeuille van DSB zo goed als onverkoopbaar.

De klachten van deze klanten, in combinatie met de sussende woorden van bankbestuurder Hans van Goor, vormden de opmaat naar de ondergang van de bank van Dirk Scheringa. Nu DSB onder curatele staat, weten de gedupeerden niet waar ze aan toe zijn. Velen hadden al een afspraak gepland op het DSB-hoofdkantoor in Wognum of het filiaal in Nijmegen, om te praten over een oplossing voor hun problemen. Die afspraken zijn allemaal afgezegd.

Bij de gesprekken zou een vorige week gesloten akkoord tussen de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken (SSP) van Jelle Hendrickx en de top van DSB Bank als leidraad dienen. Dit akkoord stuitte op veel kritiek. Andere belangengroepen vonden de deal ‘een legitimering van diefstal’. De kritiek werd alleen maar feller toen Scheringa op tv zei dat de regeling hem hoogstens 26 miljoen euro zou kosten.

Volgens Pieter Lijesen, directeur van Nationale Hypotheekpas en adviseur van SSP, is de regeling helemaal niet zo slecht. ‘Scheringa noemde een bedrag van 26 miljoen euro. Dat is veel te laag.’

Dat het bedrag inderdaad te laag was, blijkt uit de uitspraak van de Amsterdamse rechtbank waarin de noodregeling voor DSB van kracht wordt. Daarin staat dat de claim 85 miljoen euro kost.

Volgens die regeling wordt voornamelijk gekeken naar de relatie tussen het inkomen en de hypotheeklasten. ‘Dat betekent dat niet wordt gelet op de hoogte van de hypotheek in verhouding tot de waarde van het huis. Stel dat een klant een hypotheek van drie ton heeft en het huis slechts twee ton waard is. Als hij desondanks de maandlasten prima kan betalen, heeft hij gewoon pech gehad. Dat geldt hoogstens voor een paar procent van de gevallen’, zegt Lijesen.

Als vuistregel geldt dat een huizenkoper niet meer dan 30 procent van zijn inkomen aan woonlasten moet besteden. ‘Wie veel meer kwijt is, kon een regeling treffen’, aldus Lijesen. Deze regeling heeft de zegen van financieel ombudsman Jan Wolter Wabeke.

Volgens Lijesen gaat het bij de gesloten overeenkomsten om substantiële bedragen. ‘Gemiddeld is bij de twintig inmiddels gesloten deals de schuld met 55 duizend euro verminderd om de maandlasten draaglijk te maken.’

Nu twee door de rechter benoemde bewindvoerders de scepter zwaaien bij DSB Bank, weten klanten met torenhoge maandlasten niet meer wat ze moeten doen. Die onzekerheid wordt versterkt door de tegenstrijdige adviezen die klinken. Lijesen vindt dat ze kunnen stoppen met het betalen van een deel van hun maandelijkse hypotheeklasten. ‘Sommige klanten kunnen dat geld domweg niet opbrengen. Ze kunnen het niet betaalde bedrag later verrekenen in de deal die ze sluiten.’

Een heel ander geluid laat hoogleraar accountancy Jan Bouwens horen. Volgens hem kan de curator beslag laten leggen op de bezittingen van de wanbetaler.

De Consumentenbond eist dat De Nederlandsche Bank binnen een week duidelijkheid over dit soort zaken biedt aan klanten met hoge koopsompolissen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden