Drukwerk-lawine neemt gelukkig af

Goed nieuws: Nederland wordt mailmoe. Steeds meer gedrukte, ongevraagd toegestuurde direct mail valt op dorre aarde. De geadresseerde reageert niet, of mikt het ongeopend in de papierbak....

Het marketingmagazine Incentive buigt zich in het januarinummer over de toenemende mailmoeheid. 'Geen nieuws' stelt marketingdeskundige Paul Postma in het vakblad. 'De respons op direct mail loopt al terug sinds het werd uitgevonden.' Toch erkent hij, en veel andere geraadpleegde deskundigen, dat er wel degelijk sprake is van een verontrustende 'verzadiging' bij de ontvangende consument. Anderen spreken zelfs over een 'bombardement op de deurmat'.

'Er is soms echt sprake van overkill, vooral door bedrijven die in verzekeringen, hypotheken en beleggingen doen. Dan komen mensen via telemarketing in een bestand terecht en blijven die mailings jarenlang doorgaan.'

De populariteit van internet leidt er ook toe dat het aantal poststukken afneemt. Zeker bij mensen tot 40 jaar kunnen adverteerders goedkoper via internet reclamemaken.

Steeds vaker moet de verzender alle mogelijke moeite doen om de respons op te krikken. Een ding is duidelijk: hoe gerichter de mailing, hoe hoger de respons. Ook de vormgeving van de enveloppe stelt hoge eisen, vertelt een medewerker van een mailbedrijf: 'Een schreeuwerige envelop alleen helpt niet meer - zeker niet nu de mensen genoeg krijgen van direct mail. Je moet echt iets bijzonders doen, zoals Renault laatst. Die mailing kreeg ik zelf ook thuis en ik schrok echt even: de kleur van de envelop leek op die van de Belastingdienst.'

Toch is het aantal mogelijkheden om op te vallen niet onbeperkt. Een postzegel met daarop het nieuwste model van een autofabrikant, is bij postbedrijf TPG onbespreekbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.