Column

Druktedokter, de dokter van deze tijd

Elke ziekte creëert zijn eigen klasse geneesheren. Een dokter van deze tijd is de druktedokter. Zo'n dokter is de Britse bedrijfspsycholoog Tony Crabbe, auteur van de internationale bestseller Busy ('Nooit meer te druk').

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Zo groot is Crabbes succes dat hij bijna te druk was voor een interview met de Volkskrant. Als de druktedokter fair is, dan bedankt hij snel Mark Zuckerberg en Jack Dorsey. Immers: zonder Facebook, Twitter, Instagram en ander moois ging het niet zo goed met zijn verkoopcijfers.

In analoge tijden kwamen drukke mensen ook voor. Echter: sinds een paar jaar zijn ze met zo veel dat je een verband vermoedt met al die digitale dingen die mensen er tegenwoordig bij moeten doen, vooral in de bevoorrechte landen waar ze lekker kort werken. Je hebt weinig plezier van een 32-urige werkweek als je digitaal net zo lang open moet blijven als een shoppingmall in Singapore: 24/7.

Ik las pas iets wat ik al vermoedde, maar wat nu ook wetenschappelijk was vastgesteld: als mensen één hele maandag lang al hun digitale was zouden doen, dan zou het minder druk zijn op het inloopspreekuur van de druktedokter. Helaas kan dat niet: al die digitale dingen moeten 24/7 overal tussendoor worden gedaan.

Het is dat constant switchen dat 'het druktegevoel' veroorzaakt. Je kunt geen activiteit meer bedenken of mensen moeten die onderbreken voor digitale plasjes. Ik zag pas een stoet van zeven paarden met daarop zeven vrouwen met zeven smartphones. Ik zat bij evenementen op de perstribune waar ik in mijn optiek als enige luisterde omdat de collega's zaten te twitteren.

Gelukkig wil mijn telefoon niet dat ik dat ga doen. Die vindt het al vervelend genoeg dat een digitaal begaafde collega er onlangs met twee vingerbewegingen voor zorgde dat er mail op binnenkomt. Sindsdien check ik mijn mail vaker dan ooit. Morgenochtend ga ik even naar de druktedokter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden