Drukpers maakt vernieuwing mogelijk

Het uitgeven van een krant als de Volkskrant vergt een subtiel samenspel tussen onderling afhankelijke commerciële, technische en redactionele afdelingen....

De hoofdredactie heeft de verschuiving van de economiepagina's aangegrepen om een reeks journalistieke vernieuwingen op gang te brengen, die begin volgend jaar moet resulteren in een inhoudelijk en uiterlijk gemoderniseerde krant. Donderdag was het eerste gevolg zichtbaar. De katernen Kunst & Cultuur en Opmaat werden samengevoegd in het tabloid Kunst.

Vandaag de première van het katern Economie en het tabloid Gezond. Het katern Werk is opgegaan in Economie. De verdwijning van het financiële nieuws van pagina 2 heeft geleid tot een herverdeling van de nieuwspagina's. Het binnenlandse nieuws staat in het vervolg op pagina 2 en 3, de kunstpagina is verhuisd naar het tweede katern. Stroom verschijnt voortaan op woensdag

Na de zomer volgt de tweede fase van de vernieuwing: de restyling van de nieuwskaternen. Indeling en lettertype worden aangepast. Welke richting het opgaat is al te zien aan de tabloids Gezond en Kunst. Begin volgend jaar komen ook de overige katernen aan bod voor een typografische opknapbeurt. Alle pagina's in de krant moeten dan uiterlijk één geheel vormen en hetzelfde 'familiegevoel' uitstralen.

Niet alleen de redactie krijgt door die aanpassingen meer mogelijkheden. De nieuwe indeling van de katernen is ook gunstiger voor de advertentieverkoop. Dat op de nieuwe pers meer pagina's met kleur gedrukt kunnen worden, zal te merken zijn op de redactionele pagina's, maar vooral in de advertenties. De groeiende vraag naar advertenties met kleur was een voorname drijfveer voor de bouw van de nieuwe drukkerij.

Commerciële en redactionele belangen lopen ook parallel bij de introductie van het tabloid Gezond. De redactie krijgt de kans uit te pakken in een sector die vanouds veel lezers van de Volkskrant interesseert. Tegelijk kan door het katern het aanbod aan 'zorg'-advertenties worden gerubriceerd.

Voor veel lezers is de vraag van belang of de journalistieke vernieuwingen een afslanking van de zaterdagkrant tot gevolg heeft. Onderzoek heeft uitgewezen dat ze in meerderheid positief staan tegenover de introductie van tabloids en een katern Economie. Maar dat mag voor velen niet leiden tot meer leeslast op zaterdag. Ze beschouwen de dikke krant nu al als een corvee. Bovendien komt het pak papier vaak niet ongeschonden door de brievenbus.

Voor het eerst lijken de aanpassingen op zaterdag per saldo tot vermindering van het aantal pagina's te leiden. In de nieuwe opzet telt de zaterdagkrant ongeveer 35 redactionele pagina's, een afname met enkele pagina's. Maar op een krant van 168 pagina's (met dus meer dan 130 advertentiepagina's) is dat nauwelijks merkbaar. Bovendien wordt die krimp snel gecompenseerd, als het advertentie-aanbod groeit.

Het beleid van de redactie is in theorie al jaren gericht op afslanking van de krant. Aanvankelijk had ook de vorige vernieuwing, de introductie van het Volkskrant Magazine, per saldo minder pagina's moeten opleveren. Maar uiteindelijk kwam op zaterdag alleen het katern Reflex in plaats van Vervolg en groeide het aanbod. De vernieuwingen van deze week resulteren wel in een vermindering van het aantal katernen op zaterdag, omdat Sport de plaats van de Voorkant inneemt.

In het subtiele spel tussen commercie, techniek en redactie is een harmonieuze oplossing lang niet altijd haalbaar. Verschuiving van katernen van zaterdag naar doordeweekse kranten heeft de voorkeur van de redactie. Maar dat zien de adverteerders en de uitgever voorlopig niet zitten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden