Drukke spits in het vooruitzicht: de Velsertunnel is dicht

Het belooft maandagochtend een pittige ochtendspits te worden in de IJmond-regio. Hoewel Rijkswaterstaat, bedrijven en gemeenten er flink over op de trom hebben geslagen om automobilisten voor te bereiden, verwachten ze toch dat hordes slaperige forenzen verrast zullen zijn dat ze niet meer via de A22 onder het Noordzeekanaal door kunnen.

De ingang van de Velsertunnel.Beeld Dijkstra bv

Sinds vrijdagavond is de Velsertunnel voor negen maanden afgesloten. Na zestig jaar vond Rijkswaterstaat het hoog tijd voor een stevige renovatie. Niet alleen worden vluchtwegen, ventilatie en blusinstallaties aangepast aan de huidige veiligheidseisen, ook wordt de tunnel 12 centimeter verhoogd. Afgelopen jaren kwam er bijna dagelijks een te hoog stekende vrachtwagen vast te zitten in de tunnelbuis.

Via deels nieuw aangelegde wegen wordt het verkeer de komende maanden met speciaal aangelegde 'keerlussen' omgeleid naar de iets oostelijker gelegen Wijkertunnel. Verder houdt Rijkswaterstaat forenzen via internet en sms op de hoogte van de actuele drukte op het parcours. Toch kan de vertraging in de spits oplopen tot ongeveer een half uur, verwacht de wegbeheerder.

Luchtvervuiling

Bij stichting IJmond Bereikbaar zul je ze ironisch genoeg niet horen klagen over de verbouwing. De stichting probeert al sinds 2011 zoveel mogelijk forenzen uit de auto te krijgen en op de fiets of in het openbaar vervoer. In en rondom IJmuiden en Velsen zijn namelijk al genoeg problemen met luchtvervuiling door de hoogovens van Tata en schepen die er een deel van hun stoffige lading lossen.

En afgelopen weken meldden ineens tientallen bedrijven zich spontaan aan bij IJmond Bereikbaar. Die kunnen van de stichting tijdelijk subsidies krijgen voor fietsende personeelsleden, of hun werknemers gratis een e-bike laten uitproberen. Haters van het stalen ros worden het openbaar vervoer in gelokt met speciale shuttlebusjes die vanaf stations de bedrijventerreinen aandoen. De hoop is nu dat fiets en ov zo goed bevallen dat de vernieuwde tunnel begin volgend jaar aanzienlijk minder gebruikt wordt dan de oude.

De karakteristieke torens van de Velsertunnel.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden