Droogkomiek

Henk, Gerrie en Diny figureren in de prentjes van reclamemaker Kakhiel. Zijn unieke Kakhiel-humor is ongeschikt voor namaak, getuige zijn Facebooksucces. Hoe krijgt hij toch die duizend likes?

Op de foto zit een gelukkig gezinnetje met twee jonge kinderen te eten. '...en Jerry heeft verkering. Toch Jerry?', verklapt een van de dochters. 'Is dat waar Jerry?', vraagt vader met een Prodent glimlach. 'Heb jij een vriendinnetje?' Hij krijgt bijval van zijn vrouw. 'Hey wat leuk, vertel eens?' Jerry, op het oog een jaar of 9: 'Naja, 't is eigenlijk meer een soort fuckbuddy.'


Typisch een grap van Kakhiel. Zijn gephotoshopte prentjes zijn een grote hit op Facebook. De succesformule is simpel: aan nietszeggende foto's van alledaagse taferelen voegt hij tekstballonnen met droogkomische conversaties toe. Of het nu een gezapig familiekiekje of een vereeuwigde bejaardensoos is, Kakhiel maakt er humor van. De grootste hilariteit zit 'm in de contrasten die hij aanbrengt. Hij laat braaf ogende figuren onverwacht uit de hoek komen door ze lompe, brutale, vulgaire of gewoon extreem flauwe opmerkingen in de mond te leggen. Zo kan het gebeuren dat kleine Jerry tijdens het avondeten over zijn seksleven begint.


Voor wie humor het liefst zo droog mogelijk ziet, is de Facebook-pagina van Kakhiel een onuitputtelijke bron van vermaak. In korte tijd vergaarde hij ruim 63 duizend fans. Op Twitter volgen nog eens 34 duizend mensen zijn volstrekt willekeurige observaties en gedachtespinsels ('best kut dat muggen hun familiedag altijd rondom mijn oren plannen'). Sinds kort heeft hij een eigen pagina met een fotostrip in Playboy.


Deze maand bereikt Kakhiels populariteit een nieuw hoogtepunt. In de bunker op het NDSM-terrein in Amsterdam opende zaterdag een tentoonstelling georganiseerd door Weekender Amsterdam. 'Verboden te Lachen - wie lacht is af' is volledig gewijd aan zijn werk. Vanaf dinsdag 25 september zijn wekelijks video's van Kakhiel te zien in het nieuwe Veronica-programma #Kansloos. Daarin krijgen 'internetfenomenen' een vrij podium om te laten zien wat ze offline waard zijn. Kakhiel, die niet eerder iets met video deed, gaat onder andere Bollywoodfimpjes bewerken met dialogen.


En dan is er nog de afgelopen week gelanceerde Kakhiel-app. 'Mensen van het bedrijf ITnext mailden me zomaar uit het niets dat ze een app voor me hadden ontwikkeld. Ze hadden geen zin om steeds hun laptop mee te nemen naar de wc', vertelt hij op de 50PlusBeurs. Om hem heen werken senioren gratis appelkruimeltaart naar binnen. Paradijselijke omstandigheden voor Kakhiel, die met zijn werk graag de Hollandse kneuterigheid op de hak neemt. Op de foto's staan vaak oerdegelijke ouderen. 'Dit is het hol van de leeuw.'


Astronaut

Wie Kakhiel is, moet geheim blijven. Hij werkt bij een Amsterdams reclamebureau en is eind 20. Meer krijgt het nieuwsgierige publiek niet te weten. Op Facebook is alleen een foto van een astronaut te zien. Terwijl hij een slok van zijn bier neemt, laat hij een Twitterbericht lezen: 'Ik heb overwogen om last minute naar de beurs te gaan puur om erachter te komen hoe Kakhiel eruitziet.' Hij snapt zijn volgers wel. 'Maar ik denk juist dat anoniem blijven mijn werk kracht geeft. Het is leuk als mensen zich afvragen wie er achter die plaatjes zit. Kunstenaar Banksy blijft ook spannend omdat niemand precies weet wie hij is.'


De foto's die hij op Facebook gebruikt, vindt Kakhiel op internet. Soms zijn het screenshots van tv-programma's of stockfoto's. Maar vooral websites met openbare webalbums zijn voor hem de hemel. 'Dan zoek ik bijvoorbeeld op 'Gerrie', 'Henk, 'Diny', 'personeelsfeest' of 'familieweekend.' De meeste grappen bedenkt hij 's avonds, na een paar biertjes of een jointje. 'Eigenlijk doe ik niks anders als ik achter de computer zit. Als ik genoeg plaatjes bekijk, raak ik vanzelf in een flow.'


In de Utrechtse Jaarbeurs neemt hij continu foto's met zijn iPhone. Die zet hij op Twitter. Vijftigplussers die meedoen aan de MAX Bingo Show. Vijftigplussers die rondjes rijden op een indoor fietsbaan. Vijftigplussers die midgetgolfen. Vijftigplussers in een zo goed als lege zweefmolen. Vijftigplussers die een stilleven naschilderen. Vijftigplussers die met een uitgestreken gezicht sigaretten staan te roken. 'Het is vet gezellig op de 50PlusBeurs', twittert Kakhiel. Hoppa, honderd retweets. 'Zelfs als ik alleen maar 'o' typ, delen mensen het. Best wel raar.'


Waardeloze foto's opkalefateren is voor hem een uitlaatklep. 'Door de dag heen schieten er allerlei gedachten door mijn hoofd', zegt hij. 'Net nog, bij die troosteloze zweefmolen. Een zweefmolen is vet lullig en kinderachtig. En dan zit er op de 50PlusBeurs opeens zo'n serieuze man in pak te bellen. In dat beeld zit een contrast dat van zichzelf grappig werkt. Daar hou ik van.'


Goede humor is in de ogen van Kakhiel humor die niet per se grappig bedoeld is. 'Veel cabaretiers en cartoonisten willen puur een grapje maken. Lebbis en Jansen en Fokke en Sukke, bijvoorbeeld. Ik hou meer van absurdistische humor, zoals Jiskefet, Hans Teeuwen en de Belgische cartoonist Jeroom.


Fanmail

Als 12-jarige knipte hij met een vriendje gekke bekken uit de Voetbal International. 'Dan gingen we daar om zitten lachen.' Het balletje ging rollen toen hij gehoor gaf aan een oproep op het forum van Hiphopinjesmoel.com om foto's met lollige bijschriften te posten. 'Mensen zeiden dat ik ermee moest doorgaan. Vanaf dat moment werd het een hobby.'


Het succes van Kakhiel verbaast de maker. Elke dag krijgt hij fanmail. Meestal sturen mensen foto's, in de hoop dat hij ze onder handen neemt. Of ze posten Kakhiel-imitaties op zijn Facebookwall. Irritant, vindt hij. 'Eens in de week verwijder ik al die dingen. Ze zijn eigenlijk nooit grappig.' Ook kreeg hij eens een bericht van een mevrouw op leeftijd die vroeg of hij haar kon leren hoe ze net zo grappig als Kakhiel kon worden. 'Raar.'


Kakhiel-humor is humor die hij altijd met zijn vrienden deelde. 'Ik dacht dat het iets van ons was. Een eigen soort humor, weet je wel? Dat zo veel mensen het leuk vinden, voelt gek.' Hij staat stil om een foto te maken van een vijftigplusser in een schommelstoel, die hij met de tekst 'Lekker schommelen Nel' op Twitter zet. 'Misschien moet ik een stagiair nemen om op dit soort plekken te fotograferen.'


Zolang hij er plezier aan beleeft, komt er geen einde aan de stroom plaatjes die Kakhiel wekelijks de wereld instuurt. Door alle aandacht is er wel iets veranderd. 'Vroeger postte ik veel meer. Nu ik zo veel volgers heb, ben ik bedachtzamer. Als ik nu een foto online gooi, zien gelijk duizenden mensen het. Ik wil echt iets goeds maken.' Veel likes krijgen, geeft hem een kick. 'Het wordt wel steeds normaler dat duizenden mensen een foto leuk vinden. Als iets nu vijfhonderd keer leuk wordt gevonden, vind ik dat weinig. Een jaar geleden was dat nog superveel. Het is maar een getal, maar achter dat getal zitten allemaal mensen. Bizar.'


Bij de koffiestand in de Jaarbeurs roept een mevrouw op kribbige toon naar een lange rij verdwaasd kijkende senioren dat er nog een kassa opengaat. 'Oh nee, toch niet. Sorry, sorry, sorry. Ik heb niks gezegd!'


Kakhiel grijnst en mompelt: 'Hou dan gewoon je bek.'


Voor informatie over Kakhiels expositie: weekenderamsterdam.com.

#Kansloos, vanaf 25 september elke dinsdag om 0.00 uur op Veronica.

twitter.com/kakhiel


facebook.com/kakhiel


Veel likes krijgen, geeft Kakhiel een kick. 'Het wordt wel steeds normaler dat duizenden mensen een foto leuk vinden. Als iets nu vijfhonderd keer leuk wordt gevonden, vind ik dat weinig. Een jaar geleden was dat nog superveel. Het is maar een getal, maar achter dat getal zitten allemaal mensen. Bizar. Wie Kakhiel is blijft geheim. Hij werkt bij een Amsterdams reclamebureau en is eind 20.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden