Driedimensionale M.C. Escher is van iedereen

'Loop maar via die trappen naar mij toe', zegt Peter Faber aan de andere kant van een groot trappenhuis. De opdracht is onuitvoerbaar....

Zittend, met een Virtual Reality-kijker op zijn hoofd, volgt de bezoeker Peter Faber op een rondleiding door de wereld van Maurits Cornelis Escher (1898-1972). Het Virtual Reality programma is te beleven in het nieuwe Escher museum in het voormalige paleis van koningin Emma aan de Haagse Lange Voorhout. In 'Escher in het Paleis' zijn ongeveer tweehonderd kunstwerken en archiefstukken uit de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag ondergebracht.

Toegankelijk, dat is het werk van Escher. Dat bleek bijvoorbeeld in 1998, toen een grote Escher tentoonstelling in de Rotterdamse Kunsthal 200 duizend bezoekers trok, onder wie 30 duizend kinderen en veel mensen die anders nooit in een museum kwamen. Het nieuwe Escher museum wil met de driedimensionele presentatie het werk van Escher en de gang naar het museum nog laagdrempeliger maken.

Want Escher is van iedereen. 'Na de bijbel is de J. Lochers De werelden van M.C. Escher zo'n beetje het meest terugkerende boek in de boekenkast van de Nederlandse huiskamer', zegt de directeur van het Haags gemeentemuseum, Wim van Krimpen.

Het museum wil een publiek aantrekken dat doorgaans niet te vinden is in musea. 'Ik weet dat het werk van Escher bij uitstek geschikt is om de ''gewone'' man over de streep te trekken en meer geïnteresseerd te maken voor kunst. Dat heb ik ervaren in 1998.' Van Krimpen was toen directeur van de Kunsthal.

Het museum neemt niet alleen een voorbeeld aan de Kunsthal, maar ook aan de Amsterdamse Museumnacht, waar een nieuw publiek naar de musea werd getrokken. Van Krimpen: 'De exposities in de Kunsthal zijn veelal heel toegankelijk. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, een breder publiek raakt zo betrokken bij kunst.'

Het museum telt twee verdiepingen, waar litho's, houtsnedes en houtgravures van Escher te zien zijn. Daar waar de Virtual Reality-presentatie vooral jongeren naar het museum moet trekken, zijn het houtsnedes die bij oudere generaties meer tot de verbeelding moeten spreken. En voor de kinderen is er een Foto Shoot Cabine gebouwd waarin ze groter lijken dan hun ouders.

Zowel het vroege werk uit de jaren twintig en dertig, voornamelijk houtsnedes van Zuid-Europese landschappen, als het latere, meer bekende werk van Escher zijn te zien, waarbij de nadruk ligt op herhalingen, spiegelingen en optische illusies. Belvédère (litho 1958), Metamorphose (houtsnede 1939) en Hand met spiegelende bol (litho 1935); herkenbare werken waarvan reproducties aan de muur te vinden zijn in wiskundelokalen en openbare bilbliotheken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.