Driedimensionaal kermisvermaak

Om de snel groeiende populariteit van de televisie het hoofd te bieden, greep Hollywood in de jaren vijftig naar verschillende bigger than life-effecten....

In de loop van de vorige eeuw zijn verschillende methoden ontwikkeld om dit effect te bewerkstelligen. Het leukste is die waarbij het publiek een brilletje krijgt met een rood en een groen glas.

3D-films zijn gebaseerd op het principe dat elk oog een voorwerp uit een iets andere hoek ziet. De hersenen combineren die twee beelden tot één beeld, waardoor het gevoel van diepte ontstaat. 3D-Films moeten daarom worden opgenomen met twee camera's, en worden gedraaid op twee projectoren. De bezoekers dragen een brilletje met gepolariseerde filters, zodat het beeld van de rechter projector alleen door het rechteroog en het linkerbeeld alleen door het linkeroog wordt gezien. Het resultaat is dieptesuggestie van een tamelijk primitieve soort.

De beste effecten werden bereikt met een kaatsballetje, een jojo, een zwevende schaar en een hooivork. Aan de inhoud verandert het allemaal niks; 3D is niets meer dan vermakelijk theaterentertainment - een curieuze voetnoot in de filmgeschiedenis.

Het Filmmuseum heeft acht films op het programma staan, van oude musicals waarin het publiek dekking moet zoeken voor zwiepende benen (Kiss me Kate van George Sidney, uit 1953), tot veel minder subtiele horrorwerk als Friday the 13th Part 3 en Jaws 3-D en Emanuelle 4 met Sylvia Kristel.

Het best geslaagd is de horrorklassieker House of Wax (1953) van André De Toth, een remake van Mystery of the Wax Museum met Vincent Price als directeur van een wassenbeeldenmuseum, die gebruik maakt van menselijke modellen. Curieus, maar waar: Regisseur De Toth had maar een oog, en zag helemaal geen diepte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden