Drie dagen te laat

Toen David Maij (23) vorig jaar op 18 november een factuur van zijn ANWB-lidmaatschap en wegenwachtservice voor 2013 kreeg, belde hij meteen de klantenservice om het pakket op te zeggen. Hij had zijn auto in september de deur uit gedaan. Maij dacht ruim op tijd te zijn. Het nieuwe jaar begon tenslotte pas over zes weken en was de opzegtermijn niet meestal een maand?


Tot zijn stomme verbazing werd hem verteld dat hij zijn abonnement alleen voor 15 november had kunnen stopzetten. Maij was dus drie dagen te laat en zit nu aan de kosten van 77 euro vast. En dat had hij gewoon op de achterkant van zijn ANWB-pasje kunnen lezen, zei de medewerker van de klantenservice. Maij vindt het wel wat flauw. 'Het getuigt niet bepaald van klantvriendelijkheid dat mijn abonnement stilzwijgend wordt verlengd, omdat ik niet op de achterkant van elk pasje kijk.' Als de ANWB die factuur nou drie dagen voor de opzegdatum van 15 november had gestuurd, had Maij op tijd zijn lidmaatschap kunnen stopzetten. 'Dat is voor mij de kern van het probleem. Die factuur was nota bene gedateerd op 16 november.'


Na meerdere telefoontjes wilde de ANWB Maij wel tegemoet komen, mits hij een bewijs van zijn autoverzekeraar OHRA overlegde om te bewijzen dat hij zijn autoverzekering in september had opgezegd. Dat deed hij, maar OHRA heeft per ongeluk een brief gestuurd waarin stond dat Maij zijn verzekering tijdelijk had stopgezet. Maij vroeg een nieuwe brief van OHRA. Die liet even op zich wachten. Zo lang zelfs, dat ze bij de ANWB vonden dat Maij nu gewoon te laat was. Twee weken geleden heeft Maij de correspondentie maar stopgezet. Hij gaat betalen. 'Terwijl ik mijn auto juist heb weggedaan, omdat ik er geen geld meer voor had.'


Als Op=Op contact met de ANWB opneemt, laat een persvoorlichter weten dat de opzegdatum van 15 november duidelijk op het pasje, de website en in het blad staat. 'Op basis van mediadruk gaan we het beleid niet veranderen.' Op=Op mag wel de klacht van Maij doorsturen. 'Dan halen we die nogmaals door de molen.' Een dag later wordt Op=Op teruggebeld. 'We zien geen reden om over ons hart te strijken. Maij heeft in september zijn auto weggedaan, dus hij had zijn lidmaatschap toen al kunnen opzeggen.' En die factuur achteraf dan? 'We maken altijd de nota na 15 november aan. Dan pas weten we wie er wel en niet opgezegd heeft en wie we dus een factuur moeten sturen.'


Ook voor een dichte deur? Mail naar op=op@volkskrant.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden