Column

Dreigt ineenstorting EK-nomie?

De baten en kosten van de oranjegekte.

ING stelde vorig dat de oranjekoorts de productiviteit op de werkvloer ondermijnde.Beeld anp

Als de directeur van de KNVB roept dat de situatie rond het Nederlands elftal zorgelijk is, wordt de man weggehoond. Hij had volgens de kenners woorden als crisis, drama of ramp in de mond moeten nemen. 'Dit kost de Nederlandse supermarkten 50 miljoen euro', had Johan Derksen al op de radio gehoord. Gelukkig is Jack van Gelder net weg, want met zijn superlatieven had het kabinet de begroting voor Prinsjesdag meteen aangepast vanwege de grote kans dat Oranje het EK mist.

Als de Nederlandse supermarkten zichzelf niet kunnen bedruipen zonder oranjekoorts, zou dat met recht een ramp zijn. Maar misschien slaken ze wel een zucht van verlichting. De extra omzet aan oranjeproducten (oranje tompouces, Jumbo WK-ballen, Zwagerman WK-bommetjes, Duyvis Leeuwnootjes en Campina Oranje Vla, om er enkele van de vele honderden te noemen) was vorig jaar 54 miljoen, maar met een gemiddelde winstmarge van 3,11 procent leverde dat slechts 1,7 miljoen op. Daartegenover stond een gigantische marketinginspanning om die producten aan de man te brengen, zoals de acties met de juichpakken van Jumbo of de WK-hamsters van Albert Heijn. De laatste zag vorig jaar in juni en juli zelfs de omzet met 2 procent dalen, terwijl het Nederlands elftal tot het laatste weekeinde in de race was.

Een andere winnaar van de EK-nomie zou de horeca moeten zijn, maar uit onderzoek van het economisch bureau van ING blijkt dat de omzet zich heeft verplaatst. Enerzijds kwam een half miljoen mensen extra naar het café om voetbal te kijken, aan de andere kant bleef een half miljoen mensen thuis voor de buis. Mensen die anders een hapje waren gaan eten of naar de film waren gegaan.

Wel is er de zogenoemde feel good-factor. Als Nederland de Europese titel wint (alleen in dat geval) is dat positief voor het consumentenvertrouwen, stelt ING.

Waartoe dit op lange termijn kan leiden, is ook leerzaam. Griekenland won in 2004 het EK. Zes jaar later was het resultaat van die uitspatting te zien. In Italië (in 2006 wereldkampioen) en Spanje (Europees kampioen in 2008, wereldkampioen in 2010, Europees kampioen in 2012) gingen de voetbalsuccessen eveneens gepaard met een neerwaartse spiraal in de economie.

ING stelde vorig dat de oranjekoorts de productiviteit op de werkvloer ondermijnde. Dat kon alleen gemeten worden in de bouw, waar relatief veel mannen werken. Behalve het voetbalgewauwel op de steigers leidden oranjewedstrijden ook tot extra verzuim, terwijl de maand voor de bouwvak juist de drukste maand van het jaar is.

De baten van de oranjegekte wegen per saldo niet op tegen de kosten. Rutte hoeft niet te wanhopen dat Nederlanders na uitschakeling de tering naar de nering zetten.

Hoogstens is het zorgelijk voor de spelers, de bobo's en Roy Donders.

Voor de EK-nomie het een zegen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden