Drankenconcern Seagram verruilt aandelen DuPont voor deelneming in Amerikaanse filmstudio Canadezen tellen 11 miljard neer voor MCA

Seagram koopt voor 7 miljard dollar (10,8 miljard gulden) een belang van 80 procent in de Amerikaanse filmstudio MCA. De verkoper, het Japanse elektronicaconcern Matsushita, telde in 1990 6,6 miljard dollar neer voor de aandelen, maar het Amerikaanse avontuur van de Japanners is op niets uitgelopen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het Canadese drankenconcern

De overname door Seagram is nog niet rond, maar bronnen in de top van het bedrijf hebben de deal bevestigd. Donderdag heeft Seagram zijn belang van 24,1 procent in het chemiebedrijf DuPont aan dat bedrijf terug verkocht voor 8,8 miljard gulden. Daarmee kreeg Seagram voldoende middelen om de overstap te maken van chemie naar amusement. MCA produceerde kassuccessen als Jaws, E.T. en Jurrassic Parc.

Seagram-bestuursvoorzitter Edgar J. Bronfman jr, de 39-jarige kleinzoon van oprichter Sam Bronfman, heeft in het verleden meerdere keren verklaard dat communicatie en amusement tot de snelst groeiende sectoren in Noord-Amerika zullen behoren, zeker gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie. De familie Bronfman heeft een controlerend belang van 36 procent in het in Montreal zetelende drankenconcern, producent van merken als Martell (cognac), Chivas Regal, Glenlivet (whiskey) en Tropicana (vruchtensap).

Matsushita rekende in 1990 op synergie tussen hardware en software. 'Het zijn de wielen van dezelfde auto', stelde Matsushita-president Akio Tanii. Matsushita volgde het voorbeeld van branchegenoot Sony. Dat concern had een jaar eerder de Amerikaanse filmmaatschappij Columbia Pictures overgenomen.

Uit de bittere opmerkingen van MAC-topman Sidney J. Sheinberg blijkt dat er van Tanii's mooie woorden weinig is terecht gekomen. Sheinberg verklaarde donderdag in een interview dat Matsushita de afgelopen maanden tegenover de hele top van MCA met geen woord gerept heeft over de plannen het belang in de maatschappij te verkopen. Sheinberg noemde die opstelling tekenend voor de verhoudingen.

In 1990 veronderstelde MCA nog optimistisch dat Matsushita haar de kans zou geven de succesformule uit te bouwen, maar vanaf de overname heeft MCA zich geketend gevoeld. Het bedrijf mocht geen overnames plegen of overeenkomsten sluiten.

Het voorstel om Virgin Records te kopen of mee te doen in het bod op CBS werden volgens Sheinberg afgewezen, zelfs als betaald zou worden met aandelen. 'Op het laatst', zegt Sheinberg, 'werd het zelfs vervelend om voorstellen van medewerkers te moeten aanhoren, omdat je wist dat ze waarschijnlijk toch zouden worden geblokkeerd. En als je je niet meer concentreert op zulke dingen, word je door de rest van de wereld ingehaald.'

Sheinberg en diens voorganger Lew Wasserman, tegenwoordig president-commissaris, hadden al laten weten op te zullen stappen als eind dit jaar hun contracten aflopen. Eerder besloot Steven Spielberg zijn banden met MCA te verbreken. De succesvolle regisseur richtte met Davin Geffen en Jeffrey Katzenberg een eigen filmmaatschappij op, DreamWorks. Verwacht wordt dat Seagram Sheinberg niet zal kunnen vasthouden, maar op de vraag of hij overstapt naar DreamWorks wilde Sheinberg geen antwoord geven.

De verkoop door Seagram van het belang in DuPont is overigens ook zeer opmerkelijk. Volgens analisten zorgde het belang in DuPont vorig jaar voor 70 procent van Seagrams winst van 736 miljoen dollar. In een gezamenlijke verklaring met DuPont stelde Bronfman dat deze investering 'een hele goede is geweest voor de aandeelhouders van Seagram'. Het Candese concern kocht het belang in DuPont in 1981 voor 3,3 miljard dollar.

'We beschouwen DuPont als een sterk en goed geleid bedrijf, dat nog steeds een aantrekkelijk potentieel heeft', stelde Bronfman. Eerder had hij in interviews verklaard dat de huidige participaties van Seagram 'de aandeelhouders niet de superieure groei zullen geven die hen toekomt'. Bronfman beschouwt de film- en amusementssector als de snelst groeiende.

Bronfman was ook de drijvende kracht achter Seagrams investering van 2 miljard dollar in het mediaconcern Time Warner, opgebouwd in de jaren 1993 en 1994. Geconfronteerd met dat belang van bijna 15 procent, trok Time Warner begin 1994 een stevige beschermingsconstructie rond zich op.

Bronfman is nooit een zetel in de board van Time Warner aangeboden. De relatie tussen Bronfman en Time Warners eerste man Gerald Levin lijken inmiddels wat verbeterd te zijn.

Bronfman zelf heeft in het verleden een blauwe maandag als boodschappenjongen bij een Londense filmstudio gewerkt. Later produceerde hij films - waaronder The Border, met Jack Nickolson in de hoofdrol - en schreef hij het nummer Whisper in the dark, dat werd uitgevoerd door Dionne Warwick.

Toch stellen diverse analisten dat Bronfman niet mag worden afgedaan als iemand die dweept met de filmindustrie. In de korte tijd dat hij eerste man is bij Seagram - sinds juni vorig jaar - heeft hij binnen het bedrijf zijn sporen al verdiend. Hij wist de bedrijfskosten te verlagen en verruilde merken met weinig marge voor namen als Martell.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden