Drama

HET IS afgelopen met Fokker. De weigering van zowel het Duitse moederconcern Daimler-Benz als de Nederlandse overheid om nog forse bedragen in de vliegtuigbouwer te steken betekent het einde voor het concern....

De ondergang van Fokker is niet alleen een industriële tragedie, het is ook een sociaal drama. Een massa-ontslag van deze omvang is, gelukkig, uniek voor Nederland. Voor duizenden werknemers is het enige perspectief op dit moment de WW. Dat is een schraal toekomstbeeld. Het kabinet kan nog enige hoop bieden door nu financieel bij te springen. Het is het minste wat de regering-Kok kan doen om de levensvatbare onderdelen van Fokker open te houden en zo veel mogelijk mensen aan het werk te houden.

Had het kabinet niet meer moeten doen? Had het niet toch de gevraagde 1,3 miljard gulden moeten ophoesten? En is Daimler-Benz niet te snel geweest met het dichtdraaien van de geldkraan?

Het is natuurlijk relatief eenvoudig te oordelen over het stoppen met steunverlening als de eigen baan niet op het spel staat. Net zo goed is het simpeler te pleiten voor subsidie als het geld niet direct uit de eigen zak hoeft te komen. Toch moet de conclusie zijn dat er voor Fokker niets anders op zat.

Het gaat in dit geval niet om het principe van staatssteun. Als minister Wijers van Economische Zaken met een klein bedrag het concern overeind had kunnen houden, zou niemand daar op tegen zijn geweest. Meer dan een miljard in een bedrijf steken is moeilijker te verdedigen. Niet alleen omdat het kabinet met dit geld ook een heleboel andere dingen kan doen, maar ook omdat de omvang van de steunverlening een aanwijzing is voor de wankele positie en de moeilijke toekomst van Fokker.

Afgezien van het geld gaat het ook om de vraag of minister Wijers zich voldoende heeft ingespannen om Fokker te redden. Het verhaal is nu dat de afgelopen maanden slechts standpunten zijn uitgewisseld en niet is onderhandeld. Voor succesvolle onderhandelingen zijn uiteraard twee partijen nodig. Maar als halsstarrigheid troef is en de belangen voor Nederland zo groot zijn, dan is geen enkel initiatief van een minister misplaatst. Wijers heeft wat dit betreft de schijn tegen.

Wat er nog van Fokker kan overblijven staat nu nog niet vast. Het verdwijnen van het concern is hoe dan ook een slag voor de Nederlandse industrie. Maar hoe groot het economisch belang van het concern voor Nederland ook is en hoe schrijnend de sociale gevolgen van het failliet van Fokker ook zijn, het is niet de taak van de overheid een bedrijf koste wat het kost overeind te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden