Drama met een knipoog

Bloot verkoopt, of trekt op z'n minst de aandacht. Dat hadden de reclamemakers van Fa-badschuim jaren geleden al bedacht. Maar af en toe wordt het vrouwelijk naakt in een zeer eigenzinnig daglicht afgebeeld....

Zo werden de lezers van het NRC Handelsblad en de Volkskrant afgelopen maandag opgeschrikt door een paginagrote advertentie van twee slanke damesbenen die bedekt zijn met een laag springerig haar. 'Zonder transport staat alles stil', zegt het onderschrift.

De advertentie van Transport en Logistiek Nederland (TLN) bleek een doordenkertje. Zowel TLN als het reclamebureau ACA uit Amsterdam, bedenker van de campagne, kreeg telefoontjes van mensen die graag wilden weten wat nou eigenlijk bedoeld werd. J. Horjus, creatief directeur van ACA, vindt het prachtig. 'Het is toch een unicum in Nederland dat mensen zich uren buigen over een advertentie? Mensen moeten zich afvragen wat je mist als het transport stilstaat.'

De oplossing: zonder wegtransport worden geen scheermesjes, ontharingscrèmes en lady-shaves geleverd, zodat vrouwen binnen de korste keren een oerwoud van haren op hun benen aantreffen. De advertentie impliceert dat moderne vrouwen hun benen behoren te scheren. Is dat niet vrouwonvriendelijk? H. Koeleman van TLN kan zich wel voorstellen dat de reclame als vrouwonvriendelijk wordt ervaren. 'Maar wij hebben die norm niet bepaald. Dat is door de maatschappij opgelegd. We hebben wel heel bewust de vrouw smaakvol afgebeeld. Want zoiets kan al snel seksistisch worden.'

Het ontstaan van het vachtje op de kuiten kan Horjus wel verklaren. 'Het was nogal moeilijk om een model te vinden met behaarde benen. Daarom zijn over de vrouwenbenen haren van mannenbenen geprojecteerd. Een technisch huzarenstukje.'

De behaarde vrouwenbenen zijn onderdeel van een reeks van vijf advertenties. Begin dit jaar begon de campagne met een dode kanarie in een vogelkooitje. Daarop volgde een waslijn met smerig mannenondergoed en vieze sokken. 'Daar gruwel je toch van?', zegt Horjus. 'Het is drama met een knipoog.'

Ook verzekeringsmaatschappij Zurich kwam vorige week met een foto van vijf vrouwenborsten, met daarboven de kop: 'De enige fabrikant die zonder Zurich kan.' Zurich verzekert bedrijven tegen recalls: producten die uit de winkels gehaald moeten worden, zoals dat enige tijd geleden bij babyvoedingfabrikant Nutricia het geval was. Nutricia zal overigens niet gelukkig zijn met de advertentie. K. Gielen van Zurich: 'Consultatie-artsen en moeders waren erg blij omdat zij het als reclame voor borstvoeding zagen.' Ook kreeg ze negatieve reacties. Gielen: 'Sommigen vonden het seksistisch en vergeleken het met een naakte vrouw die wordt gebruikt om auto's te verkopen. Maar hier heeft bloot een functie.'

Annieke Kranenberg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden