Dozen in Albert Heijn 'een dieptepunt'

De supermarkt gaat zijn vakken vullen met dozen, in plaats van de producten uit te stallen. 'Minder chic.'

UTRECHT - Chocoladerepen in alle soorten en maten liggen te pronken in hun stelling in de Albert Heijn aan de Utrechtse Amsterdamsestraatweg. De schappen lopen schuin af, zodat de wikkels van de voorste repen zich in volle glorie aftekenen. Een oudere vrouw waant zich een minuutje in luilekkerland en kiest voor chocolade met een vleugje cappuccino.


Vanaf volgend jaar zal ze haar lekkernijen uit een doos moeten vissen. De winkel gaat zijn vakken vullen met dozen, in plaats van de producten uit te stallen. Dozen, die passen niet bij het imago van AH: de smaakvolle kruidenier met zijn duurdere producten van hoge kwaliteit. Dat Nederlands grootste supermarkt met deze vergaande stap zijn kosten probeert te drukken, is voor de Utrechtse consumenten dan ook wel even schrikken. Dozen in de Albert Heijn: de economische crisis lijkt Nederland nu definitief te zijn binnengedrongen.


'Gaan ze dat echt doen?' vraagt salsalerares Lies Bakker vol ongeloof. 'Dan zijn we wel op een dieptepunt beland.' Albert Heijn is haar favoriete supermarkt. Juist omdat alles zo ordelijk, bijna stijlvol staat opgesteld. Dozen zouden volgens haar de winkel rommelig maken, minder chic vooral. Ze wijst naar een rek met de Bonus-aanbiedingen, waar potjes groenten worden aangeprezen. Een blik in de toekomst, want die staan in dozen opgesteld. 'Daar moet je dan dus in gaan graaien.'


Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg staat een Aldi die net een opknapbeurt heeft gehad. Een hoge functionaris (die anoniem wil blijven) geniet van het resultaat. Hij moet lachen als de filiaalmanager vertelt dat AH-personeel kwam kijken hoe ze straks met die dozen moeten werken.


'Ik ben benieuwd hoe ze dat zullen doen', zegt de Aldi-man. 'Wij hebben 850 producten, die passen prima in dozen. De Albert Heijn hier tegenover heeft er dertig keer zoveel. Maar het is logisch dat supermarkten in deze economische crisis teruggaan naar de basis. En dat is gewoon goede producten verkopen.' Volgens hem zijn de plannen van zijn concurrent een keiharde bezuinigingsmaatregel.


Albert Heijn probeert al jaren van zijn dure imago af te komen. De supermarkt ontketende in 2003 een jarenlange prijzenoorlog door honderden producten in prijs te verlagen. Het besluit om dozen in de schappen te zetten, moeten we volgens marketingdeskundige Art Frickus in dat licht zien. 'Door dozen neer te zetten, creëer je een perceptie van goedkope producten. Albert Heijn is bang dat in deze economisch slechte tijden klanten naar de concurrenten gaan.' Uiteraard levert het kostenbesparingen op, zegt Frickus. 'Maar Albert Heijn moet oppassen dat ze niet het Paard van Troje binnenhalen. Van de discounters als Aldi en Lidl verwacht de consument producten in dozen, niet van Albert Heijn. De consument kan daarom juist weggaan. Ze moeten niet te veel willen lijken op de prijsstunters, want die lage prijzen kunnen ze gewoonweg niet bieden.'


Het nieuwe systeem is volgens een woordvoerder Albert Heijn efficiënter en daarom goedkoper, vooral omdat de vakkenvullers veel sneller klaar zullen zijn. Ze ontkent dat het een bezuinigingsmaatregel is en dat er in de toekomst vakkenvullers worden ontslagen. Ook over een rommelig beeld in de winkel hoeft de consument zich geen zorgen te maken. 'Wij gaan dit op een Albert Heijn-manier doen. Daar kan ik nog geen details over geven.'


Een AH-vakkenvuller heeft minder vertrouwen in de plannen. In een verbluffend tempo vult hij een koelschap met maaltijdsalades. 'Het is een simpele rekensom. Als er dozen komen, kunnen vakkenvullers sneller werken. Dan is er minder werk. En zijn er dus minder vakkenvullers nodig.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden