Doven en slechthorenden blijven verstoken van 112

Doven en slechthorenden kunnen alarmnummer 112 al ruim twee maanden niet bereiken. Voorheen konden zij communiceren met de alarmdienst via mobiel tekstbellen, maar telecomaanbieder AnnieS is failliet. Minister Verhagen van Economische Zaken had de Tweede Kamer beloofd dat 112 per 1 juli per sms bereikbaar zou zijn, maar die datum is niet gehaald.

Het alarmnummer Beeld ANP

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVvS) zijn ongeveer 45 duizend Nederlanders zeer ernstig slechthorend tot doof. In geval van nood kunnen zij nu niet communiceren met de hulpdiensten.

'Dat is een levensgevaarlijke situatie', zegt projectleider Isabelle Smessaert bij Signaal, een samenwerkingsverband voor doven en slechthorenden. Ze vindt het verbijsterend dat er onlangs wel veel ophef was over een storing van enkele uren bij 112, maar dat doven en slechthorenden sinds begin mei aan hun lot worden overgelaten.

Blackberry
De techniek van mobiel tekstbellen werd in 2008 in Nederland geïntroduceerd door het non-profitbedrijf AnnieS. Via het systeem dat werkte op Blackberry-mobieltjes, konden doven en slechthorenden 'realtime' communiceren via tekst. 'Het verschil met sms'en of chatten is dat je een directe verbinding hebt en je dus letter voor letter ziet wat de ander doet. Er is geen vertraging', aldus Smessaert.

Sinds het voorjaar van 2011 was het ook mogelijk om via mobiel tekstbellen te communiceren met de alarmdienst. Doven en slechthorenden moesten dan op hun Blackberry 0800-8112 draaien. Maar sinds AnnieS begin mei in betalingsproblemen kwam, ligt het volledige mobiele tekstverkeer eruit.

Eind juli
Half mei beloofde minister Verhagen dat 112 per 1 juli voor doven bereikbaar zou zijn per sms. Die datum blijkt niet te zijn gehaald. De belofte is nu dat de sms-dienst eind juli operationeel zal zijn. 'Wij verwachten daar veel van', zegt Jean Fransman van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Smessaert is er niet gerust op. 'Eerst nog maar eens zien dat die datum wordt gehaald.' Bovendien is sms'en volgens Smessaert geen volwaardig alternatief voor de bereikbaarheid van de alarmdienst. 'Sms-berichtjes zijn niet betrouwbaar, ze blijven soms even haken. In noodsituaties is directe communicatie van levensbelang.'

Teksttelefonie
Het is de bedoeling dat het Zweedse bedrijf nWise mobiele teksttelefonie gaat aanbieden in Nederland. Volgens het ministerie van Economische Zaken is die dienst half augustus beschikbaar.
Woordvoerder Fransman wijst erop dat het alarmnummer 112 nog wel bereikbaar is via analoog tekstbellen. Smessaert: 'Maar welke dove heeft er nu nog zo'n apparaat? Je moet het je voorstellen als zo'n bakbeest van een Commodore computer, die een kwartier nodig heeft om op te starten. Bovendien doen alarmerende situaties zich veelal buitenshuis voor.'

Wat moet een dove in zo'n geval doen? Fransman: 'Gewoon zoals het voor 2011 ook ging. Bellen met 112.' Maar dan is er toch geen communicatie mogelijk? 'Klopt, maar de alarmcentrale kan wel traceren waar de beller zich ongeveer bevindt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden