Douwe Egberts wil maar niet aan de zuivere koffie

Enkele weken geleden ging het honderdmiljoenste pak koffie met het Max Havelaar-predikaat over de toonbank. Dat hadden er meer kunnen zijn geweest, denkt Nico Roozen....

In een interview met de Handelskrant, een blad van de Fair Trade Organisatie, vertelt Roozen dat van meet af aan is geprobeerd Douwe Egberts (DE) aan de zuivere koffie te krijgen. Zonder succes .

Roozens strategie was marktaandeel te veroveren en tegelijkertijd met DE in gesprek te gaan over het inkoopbeleid van Nederlands grootste koffiebrander. 'Zij gingen ervan uit dat we minstens 7 procent van de markt zouden pakken. Op dat moment zag je een geweldige drive bij DE om tot concessies te komen. DE had het gevoel van: wij moeten onze sociale verantwoordelijkheid tonen en voorkomen dat Max Havelaar zo groot wordt.'

Helaas voor de Max Havelaar-koffie werd in de eerste weken na de introductie slechts 2 procent marktaandeel behaald, en geen 7 procent. De marktpositie werd daarmee te gering om DE bedrijfseconomisch te dwingen een hogere, eerlijker prijs voor koffiebonen te betalen.

'Van den Vijver (toenmalig president-directeur van DE) heeft mij meermalen gezegd: ''Wij tolereren jullie tot 4 procent.'' Hij benaderde het puur bedrijfsmatig.' Tot op de dag van vandaag ontbreekt bij DE nog het gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid, meent Roozen. 'Het zijn de meest kille managers die je tegenkomt.'

Roozen denkt dat nieuwe onderhandelingen met DE weinig zin hebben, omdat Max Havelaar met het huidige marktaandeel van 2,5 procent geen machtspositie van betekenis heeft. 'Maar ik kan niet anders concluderen dan dat die 2,5 procent het maximale is, en een geweldig succes.' Daarbij wijst hij op enkele Duitse koffiebranders, die de afgelopen jaren met gigantische reclamebudgetten vergeefs hebben geprobeerd de Nederlandse koffiemarkt open te breken.

Niettemin vindt Roozen het 'schandalig dat DE nog steeds geen Max Havelaar-koffie heeft, noch een biologische koffie. Wat de milieubeweging bij Shell lukt, krijgen wij niet voor elkaar.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden