Doorstroming gebaat bij hogere snelheden
Verkeerstechnisch is het besluit om rond de grote steden de maximumsnelheid weer te verhogen van 80 naar 100 kilometer, verstandig. Volgens verkeerskundigen heeft de verlaging veel negatievere gevolgen voor de doorstroming gehad dan destijds was voorzien. Ze verwachten dat die nu weer zal verbeteren.
DEN HAAG - Zo'n tien jaar geleden werd aan de noordkant van Rotterdam een proef gestart met de 80 kilometerzones. Kort daarop volgden stukken snelweg bij Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Het doel van de proeven was tweeledig: onderzoeken of de doorstroming zou verbeteren én bezien of de maatregel minder overlast door geluid en uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg zou hebben.
'Dat eerste deel van die proef was meteen al mislukt', zegt Patrick Pothuizen van de Verkeersinformatiedienst (VID). 'De doorstroming ging omlaag. Dat wisten we eigenlijk wel van tevoren. Voor de doorstroming is een snelheid van zo'n 85 kilometer per uur in de praktijk optimaal.'
'Als de snelheidslimiet 100 kilometer per uur is, zakt het gemiddelde als vanzelf naar dat optimum. Totdat het systeem het niet meer aankan, natuurlijk. Dan klapt het in elkaar, krijg je files en staat de boel stil. Een lagere maximumsnelheid zou de doorstroming dus doen verslechteren, zo voorspelde de theorie al.'
'Maar het verschil was nog veel groter dan we hadden verwacht', zegt Serge Hoogendoorn, hoogleraar Verkeerskunde aan de TU Delft. 'Vooral op de trajecten waar de maatregel nu is teruggedraaid. Een paar oorzaken: invoering van de nieuwe maximumsnelheden ging gepaard met streng toezicht. Daardoor pasten veel automobilisten hun rijgedrag in negatieve zin aan; veel mensen reden angstvallig rechts, invoegen werd moeilijker, net als uitvoegen vanaf de middenbaan en de linkerbaan.'
Pothuizen ziet verder een verband met het strenge toezicht op naleving. 'Dat gebeurde met trajectcontrole. In theorie maakt dat het mogelijk dat mensen wél even accelereren, als je tenminste weet waar de camera's staan. Als je daarna weer wat afremt, is er niks aan de hand en kun je toch wat dynamischer rijden als de situatie dat vraagt. Maar in de praktijk bleven mensen angstvallig onder de tachtig op hun snelheidsmeter. In werkelijkheid ging hun snelheid dan richting de zeventig en verder. Onderzoek wees uit dat de gemiddelde snelheid zakte tot tussen de 72 en 75 kilometer per uur.'
Hoogendoorn: 'Na invoering bleek de filekans substantieel toegenomen. En wat het milieu betreft: voor de uitstoot is tachtig beter dan honderd. Maar zodra er daardoor meer file komt te staan, neemt die uitstoot weer toe en gaat de luchtkwaliteit dus weer achteruit.'
undefined