Doorstart Sabena-dochter hapert op startbaan

Delta Air Transport, de dochter van het failliete Sabena, moet uitgroeien tot de nieuwe luchtvaartmaatschappij van België. Maar niet alle investeerders vertrouwen op een goede afloop....

De Belgische luchtvaartmaatschappij Delta Air Transport verspreidt aanhoudend geruststellende mededelingen. De bezettingsgraad van de toestellen stijgt gestaag. 40 Procent halen ze nu zo'n beetje. Maar steevast is het bericht vergezeld van een aankondiging met nieuwe stuntacties: 40 procent met afbraakprijzen is nog niet toereikend om de vlag uit te steken.

De doorstart van de Sabena-dochter na het bankroet van de Belgische flag-carrier hapert op de startbaan. Een maand na de eerste vlucht van 'DAT-plus' of 'New DAT' domineren twijfels over de rentabiliteit, de zelfverzekerheid waarmee van de adellijke captains of industry Etienne Davignon en Maurice Lippens hun reddingspoging uitventen ten spijt. Als DAT niet van de grond komt, zullen er veel meer banen sneuvelen dan de zesduizend die met het einde van Sabena verdwenen.

De investeerders die de twee graven op verzoek van premier Verhofstadt verzamelden om DAT met een bedrag van 200 miljoen euro in de lucht te houden, lijken te aarzelen. Nu drijft de maatschappij nog goeddeels op een overbruggingskrediet van de overheid, dat aanvankelijk voor Sabena was bestemd.

Dinsdag was er beraad met Davignon en Lippens. Vandaag moet de groep een business -plan indienen op de handelsrechtbank in Brussel, waarna een concreet bod op de aandelen van DAT volgt. Enkele bedrijven, waaronder Delhaize en Interbrew, haakten af.

Wie wel meedoen, een aantal grote banken, energiegroep Tractebel en chemiereus Solvay, lijken in eerste aanleg vooral gemotiveerd door 'een Belgisch belang'. Brussel moet als hoofdstad van Europa verbindingen houden met de lidstaten en kandidaat-lidstaten en, als het even kan, met Amerika en Afrika. Ze hopen hun geld terug te zien als DAT op termijn in zee gaat met een andere partner.

Begin deze week zag ook de Vlaamse overheid af van een bijdrage van 25 miljoen euro. Het besluit werd geïnspireerd door vernietigende rapporten van de Inspectie van Financiën. Een investering in DAT kreeg daarin het stempel total loss. De maandelijkse verliezen worden geraamd op ruim één miljard frank. De andere gewesten, Brussel en Wallonië, die wel hun beurs trokken, reageerden getergd. Als zij zich terugtrekken, ontstaat een gat van 45 miljoen euro. Gisteravond laat kwamen de drie betrokken partijen in spoedberaad bijeen.

Davignon en Lippens verwerpen de kwalificaties in de rapporten. In hun plan is voorzien dat in de loop van volgend jaar de eerste winst kan worden gemaakt.

De hoop is voorts dat via een wat hypocriet aandoend omweggetje alsnog overheidsgeld kan worden veiliggesteld. Het geld uit Vlaanderen gaat nu naar Biac, de exploitant van vliegveld Zaventem. Die moet maar bepalen of ze een investering in DAT de moeite waard vindt. De sluiproute werd door de Vlaamse overheid gerechtvaardigd met het argument dat een investering in een vliegmaatschappij 'niet tot de kerntaken' behoort, terwijl een bijdrage aan het beheer van het vliegveld niet ongewoon is; ook in havens investeren we in infrastructuur, verklaarde de Vlaamse minister-president Dewael.

Maar DAT weet dat de Europese Commissie argwanend toekijkt. Een woordvoerder twijfelde begin deze week openlijk: de vraag is of de geldstromen via exploitant Biac ook niet neerkomen op verboden staatssteun.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden