Doorpakkende doeners

Peter Rikhof, hoofdredacteur van het nieuwe ondernemersblad Sprout, is een doener. Net als zijn lezers die zomaar een eigen bedrijf begonnen, is hij zomaar een tijdschrift gaan maken....

Het is een toon die veel jonge entrepeneurs zal aanspreken en Rikhofs redactie weet deze grondhouding het hele blad vast te houden. De lezer zal in Sprout weinig vernemen van de keerzijde van het eigen baas-zijn. Zeker, Erik de Vlieger is gesjeesd, maar hij heeft laten zien dat met webmarketing (promotie van je business via een zakelijke weblog) een hoop te bereiken is.

Voor Sprout is vergrijzing geen probleem maar eens kans: de moderne bejaarde heeft een flink pak geld en dat moet allemaal op. Als het niet zo wil lukken met de naamsbekendheid van het eigen bedrijf, huur je gewoon acht vrienden in die in een 'onderzoek' verklaren dat jouw product veel beter is dan dat van de concurrent. 'Zeker de lokale media zijn nooit te beroerd om zonder verder navragen een persberichtje te plaatsen', weet Sprout.

Andere tip in een artikel over Calimero-marketing: klaag op internet over de dienstverlening van een concurrent - uiteraard anoniem. Of laat Google zoektermen waarin de naam van de opponent voorkomt, doorverwijzen naar webpagina's met de titel 'Doe geen zaken met Bedrijf Y!' Zo ruim je zonder budget een concurrent effectief uit de weg.

De meeste stukken in Sprout zijn minder vilein. Er komen vooral jonge, succesvolle ondernemers aan het woord. Zo vertellen Iwan Luiten en Edgar Stek over oprichting van EnGarde, een bedrijfje dat kogelvrije vesten produceert en deze in een winkel in Amsterdam-West verkopen. Aanvankelijk verliep de verkoop alleen via internet, tot een Amerikaanse aannemer in 2003 voor al zijn grondpersoneel in Irak een kogelvrije uitrusting van EnGarde aanschafte. Het bedrijf was tevreden en mond-op-mondreclame hielp de Amsterdamse onderneming aan meer opdrachtgevers. Grootste Nederlandse klant is persbureau ANP dat vesten kocht voor zijn journalisten in oorlogsgebieden.

In de rubriek Pitch mag een beginnende ondernemer uitleggen waarom zijn product financiering verdient. In het eerste nummer promoot een Haarlems bedrijf zijn overdekte aerodynamische ligfiets. Hoewel de productfoto veel te raden overlaat, ziet het vervoermiddel met elektrohulpmotor en ruitenwisser er spannend uit.

Alleen de prijs, die is te hoog. De Aerorider moet zesduizend euro gaan kosten. Dat is te veel vindt 'start-up deskundige' Nils de Witte. Pas bij een prijs van 3500 euro wordt het interessant. Dat verkoopbedrag wordt mogelijk bij een productie van vijfduizend stuks, denkt de ondernemer die met die uitspraak vermoedelijk meteen het doodvonnis over zijn fiets velt: welke klant gaat nu zesduizend euro betalen als hij weet dat dezelfde fiets straks bijna de helft zal kosten?

Soms is een goed bedoeld advies toch niet zo gek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden