Door uitval 'apenkop' wordt het dringen in de treinen

Uitgerekend in de maand waarin naar traditie het meest wordt geklaagd over overvolle treinen geeft de NS het schoorvoetend toe: inderdaad is het passen en meten met de inzet van het beschikbare materieel. Mede omdat het aantal reizigers, ondanks al dat geklaag, blijft groeien en de inzet van nieuw treinmaterieel nog op zich laat wachten.

De apenkop voldoet niet meer en wordt van de rails gehaald.

Sterker: nu al voorziet de NS dat begin volgend jaar een tekort aan inzetbare treinen dreigt. Tijdelijk, verzekert het spoorbedrijf. Eind dit jaar zijn de laatste van de 41 treinstellen van de meer dan vijftig jaar oude 'apenkop' (officieel: Mat '64) uit het dienstrooster gehaald. De oude dubbeldekkers, die de leemte tijdelijk moeten opvullen in afwachting van de komst van nieuwe treinen van Zwitserse makelij, zijn niet tijdig opgelapt.

Reizigersorganisatie Rover verwacht deze maand zo'n tweeduizend klachten over de overvolle treinen en ook bij de NS zelf regent het klachten. Van reizigers die als haringen in de ton staan tot reizigers die op het perron worden achtergelaten vanwege de uitpuilende treinen. Vooral in de ochtendspits gaat er op bepaalde trajecten geen werkdag voorbij of het bemachtigen van een zitplaats is voor veel reizigers een illusie.

Heel boos

De belangenvereniging van die reizigers zal dus wel heel boos zijn op de NS en aandringen op versnelde invoering van het zogeheten spoorboekloos rijden. Meer treinen, hogere frequentie. 'Juist niet', zegt voorzitter Arriën Kruyt van Rover. 'Hogere frequenties lijkt leuk maar verhoogt ook het risico op verstoringen. Een keer per kwartier een sprinter op drukke trajecten is prima, maar de treinen moeten langer zijn.'

Want dat is een opvallende constante in de klachtenreeks die bij Rover binnenkomt. In 83 procent van de gevallen klagen reizigers over te korte treinen.

Rover voelt zich niet overvallen door het dreigende materieeltekort. Kruyt: 'NS heeft ons keurig op de hoogte gehouden van de problemen.' Die behelzen, kortweg, dit: het is niet verantwoord om nog langer door te rijden met de 'apenkop', en de oude dubbeldekkers die nu worden opgeknapt, van het zogeheten type DDM1, zijn later rijklaar dan voorzien.

Een kwalijke reputatie

Dat gaat de reiziger op bepaalde trajecten merken. Welke precies kan de NS nu niet zeggen. In de top-10 van overvolle treinen waarover deze maand het meest wordt geklaagd, staan vooral ochtendspits-treinen richting Amsterdam en richting Den Bosch. De treinen van Woerden/Breukelen naar Amsterdam Bijlmer Arena en die van Uitgeest/Zaandam naar Amsterdam Sloterdijk zijn berucht. Ook het traject Nijmegen-Den Bosch heeft een kwalijke reputatie.

De NS verwacht dat de materieelinzet pas over een jaar helemaal op orde is, wanneer 58 sprinters door de Zwitserse treinenfabrikant Stadler worden afgeleverd. Twee jaar later wordt een nog grotere vloot nieuwe sprinters verwacht: 118 zogeheten Civity's van de Spaanse fabrikant CAF.

Volgens Rover schort er iets aan de planning bij de NS als het gaat om inzet van treinmaterieel, maar speelt ook het Fyra-schandaal een rol. Kruyt: 'Die Stadlertreinen zijn oerdegelijk en rijden al in verschillende landen. Die kunnen hier eerder worden ingezet dan pas over een jaar, maar NS blijft maar testen. De sector wordt geregeerd door angst sinds dat geblunder met de Fyra.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden