'Door rood rijden mag niet, maar gebeurt toch'

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 16 december.

Beeld thinkstock

Brief van de dag: Klimaatscepsis werkt niet meer

Vreemd, de 'Brief van de dag' van ir. A. Houtepen (O&D, 15 februari) over de klimaattop in Parijs. Papier is geduldig, stelt hij. Je kunt afspraken maken wat je wil. 'Door rood rijden mag ook niet, maar gebeurt toch.' Een heerlijke laisser faire- houding, die de koolstoflobby helpt. Klimaatscepsis werkt niet meer, dan maar door naar wetgevingsscepsis. 'Je moet het maar niet aan politici overlaten', schrijft deze ingenieur.

Hij gaat verder: 'Niemand kan ons duidelijk maken hoe de afspraken kunnen worden verwezenlijkt.' Grote onzin, er liggen stapels wetenschappelijk onderbouwde rapporten klaar die de weg wijzen. Als lectuur voor onder de kerstboom raad ik Hou-tepen van harte devijftien rapporten van het Deep Decarbonization Pathways Project aan (deepdecarbonization.org). Rapporten van over de hele wereld, alle grote landen en ook kleine landen, arme landen en rijke landen. Het klimaatvraagstuk is immers een mondiaal probleem.

Elk rapport bevat een Deltaplan, iets wat we in Nederland nog missen. Gelukkig zijn we niet alleen afhankelijk van 'ze', die politici, maar vertonen 'we', innovatieve bedrijven, overheidsinitiatieven op alle niveaus, maatschappelijke organisaties, actieve burgers en wetenschappers, veel meer realiteitszin dan de scepticus Hou-tepen. Beter dan maar te roepen dat het niet kan en niet onderbouwd is, zou zijn om te schrijven dat het je geen moer interesseert, dat zou tenminste eerlijker zijn.

Overigens stopt gelukkig de overgrote meerderheid van de mensen wel voor rood, een eindeloze reeks ongelukken voorkomend.

Dr. W.J.V. Vermeulen, Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, Universiteit Utrecht

Perfecte kerststal

Naar ik verneem is mijn passage over Sint Joseph in mijn 'perfecte kerststal' (Sir Edmund, 12 december) weggevallen. Weliswaar had Pascal Lemaire mij geschreven dat het interview iets moest worden ingekort, maar ik had niet meer de moeite genomen naar die beknotting nog eens te kijken.

De goede Sint Joseph - oneerbiedig gezegd 'het beste paard van stal' - geschrapt! En zulks terwijl ik de voedstervader van Jezus, wiens Vader de hemelse is, zo hoog schat. Niet alleen is hij voor alle mannen het voorbeeld van gerechtigheid, zorgzaamheid en bescherming, hij is daarenboven een van de meest eigentijdse heiligen. Want hoeveel vaders tegenwoordig voeden, zoals hij destijds, andermans kinderen op in toewijding en vaderlijke nabijheid?

Antoine Bodar, Rome

Handel in wind

De kop van de opening van de krant van 15 december zou in plaats van 'Handelaren in schroot' 'Handelaren in wind' moeten zijn. De krant laat mooi het verdienmodel van deze handelaren in wind zien.

Zonder de mogelijkheid van 6 miljoen subsidie zouden de betrokkenen nooit op het idee van het investeren in windmolens zijn gekomen en zouden de banken nooit hebben willen financieren. Nu stroomt de subsidie (belastinggelden die door de lezers van deze krant bijeen zijn gebracht) in één keer door naar de zakken van de windmolenondernemers, die rekenen op een winst van tussen de 1 tot 1,5 ton per molen per jaar.

De conclusies is ook dat zonder structurele subsidies het exploiteren van windmolens niet mogelijk is, hetgeen te denken geeft over de ambities die de verschillende overheden hebben.

Jaap Jan Brouwer, Den Haag

Lekker goedkoop

Volgens Stefan Wirken, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, scheelt per vak studeren een student 1.000 euro oftewel vier maanden huur (Ten eerste, 15 december). Als vader van een aankomend student verneem ik graag van Stefan waar je zo goedkoop een kamer kunt huren.

Henk Brand, Amstelveen

Stuur ze terug

Ik ben voorstander van het opvangen van mensen die door oorlog alles hebben verloren en vervolgens door doodsdreiging hun land moe(s)ten verlaten. Bij de opvang in Nederland, kun je verwachten dat vluchtelingen zich ook snel aanpassen aan de hier geldende normen en omgangsvormen, zeker als deze omgangsvormen zelf de genoemde opvang bewerkstelligt.

Het chronisch pesten en discrimineren van andersdenkenden, transgenders of homo's past daarin absoluut niet. Het verplaatsen van deze gepesten is een oplossing. Het lijkt mij zinvoller om de pestende mensen zelf, die niet voor rede vatbaar zijn en doorgaan met discrimineren, te verplaatsen of zelfs terug te sturen.

J. Jonker, Langedijk

Nu de schepen nog

Velen betreuren dat de scheepvaart niet is opgenomen in het klimaatakkoord. De reders, ook de Nederlandse, betreuren dit zelf ook. De Europese reders roepen op om wereldwijd via de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) samen te werken om de CO2-uitstoot te verminderen. In 2018 zal in Europa een systeem van kracht zijn voor het monitoren, rapporteren en verifiëren van de CO2-uitstoot van schepen.

Dat systeem moet wereldwijd en verplicht worden ingevoerd. Per ton-kilometer is het vervoer per schip het meest milieu-efficiënt. De wereldwijde scheepvaart is verantwoordelijk voor 2,2 procent van de CO2-uitstoot.

Dat neemt niet weg dat er nog veel te doen valt. Wij zijn voor de invoering van een heffing op de brandstof waardoor geld beschikbaar komt voor duurzaamheid en innovatie. Wij zijn geen voorstander van een handelssysteem. Zo'n systeem is ingewikkeld en niet toepasbaar voor een mondiale bedrijfstak. Dat is naar onze inschatting ook de reden geweest waarom de scheepvaart uit het verdrag is gehaald. De scheepvaart kan, door gerichte maatregelen, in 2050 de helft minder CO2 uitstoten. Dat kan uitsluitend worden gerealiseerd wanneer er wereldwijde afspraken worden gemaakt in een VN-organisatie als de IMO. Wanneer de scheepvaart in het verdrag van Parijs was opgenomen, dan was dat een belangrijke steun in de rug geweest om tegenstanders van het maken van afspraken te beïnvloeden.

Tineke Netelenbos, Martin Dorsman, voorzitter resp. directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.