'Door je vrienden blijf je Ruzzle spelen'

Finland heeft Rovio (Angry Birds), Zweden heeft MAG Interactive. Dat schoot met zijn eerste mobiele game meteen in de roos.

Met een omzetstijging van 5.740 procent in twee jaar tijd kon de jury van de Tech5 Awards voor Europa's snelst groeiende starters moeilijk om MAG Interactive uit Stockholm heen. En dus mocht directeur Daniel Hasselberg (40) vrijdag in Amsterdam spreken op The Next Web, een van de belangrijkste internetconferenties van Europa.


MAG Interactive is het bedrijf achter Ruzzle, een online variant op Scrabble dat in maart 2012 verscheen. Spelers moeten in drie keer twee minuten zo veel mogelijk woorden maken uit zestien letters. Het is een sociaal spel: je speelt partijtjes tegen anderen op je mobieltje.


Ruzzle bleek een schot in de roos. Negen dagen na de introductie was het spel nummer 1 in de Zweedse Apple App Store. In drie weken hadden puzzelaars Ruzzle een miljoen keer gedownload. Eind 2012 brak de game plots door in de VS. Sindsdien is het stevig gegroeid. Inmiddels spelen 50 miljoen mensen Ruzzle, onder wie meer dan drie miljoen Nederlanders. In anderhalf jaar tijd heeft zijn bedrijf meer dan 100 miljoen Zweedse kronen (bijna 11 miljoen euro) verdiend aan Ruzzle.

Waarom blijft Ruzzle ondanks alle concurrentie zo populair?

'De game is over zijn piek heen, maar alleen al in Nederland worden nog elke dag honderdduizenden ronden gespeeld. Iedereen heeft wel drie of vier vrienden tegen wie ze ooit zijn begonnen te spelen. Zelfs als je het beu bent is Ruzzle moeilijk te negeren, omdat je voortdurend uitnodigingen krijgt van vrienden die wél doorpuzzelen.'

Hoe verdienen jullie aan een game die iedereen gratis kan spelen?

'Met advertenties. Rond de driekwart van de omzet komt uit reclame. De overige inkomsten halen we uit de betaalde versie, die 2,69 euro kost. Die toont geen advertenties en biedt extra's als statistieken en ranglijsten.'

Denken jullie na over andere verdienmodellen?

'We hebben deze maand in Zweden Ruzzle Adventure uitgebracht. Dat is een variant voor mensen die liever solo puzzelen om langer na te denken over nieuwe woorden. In de originele Ruzzle kun je alleen oefenen met partijtjes die twee minuten duren.


'Het nieuwe spel kun je ook gratis spelen, maar dan moet je bijvoorbeeld drie uur wachten op je beurt. Je kunt sneller doorspelen als je betaalt. Er is een limiet aan het aantal keren dat je verliest en weer bij nul moet beginnen. Dat kun je voorkomen door extra levens te kopen.'

MAG Interactive kreeg onlangs 6 miljoen euro uit een investeringsfonds van Nokia. Zoeken jullie kapitaal van buiten?

'We hebben geen extern geld nodig. We zijn met Nokia in zee gegaan om toegang te krijgen tot hun netwerk. Je kunt veel van investeerders leren zonder hun geld aan te nemen.

Jullie tweede game, QuizCross, is niet zo'n groot succes. Is het moeilijk om Ruzzle te evenaren?

'Dankzij de miljoenen spelers van Ruzzle kunnen we gemakkelijk reclame maken voor nieuwe games. We hebben heel wilde ideeën voor andere spellen, maar ze moeten wel relevant zijn voor dat klantenbestand. Misschien moeten nieuwe titels wel beter zijn dan Ruzzle.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden