Donker Parijs

TIPS Film

Een complete carrière samengebald in één nacht. Politieman Simon Weiss (Roschdy Zem) moet tijdens zijn nachtdiensten zo goed en zo kwaad als het gaat ervoor zorgdragen dat het Parijse nachtleven ordentelijk verloopt. Hebben alle zaken die open zijn de juiste vergunningen? Houden ze zich niet bezig met criminaliteit? Een onmogelijke opdracht, inderdaad. Aan het begin van de film (en de nacht) weet hij dan ook dat hij, verdacht van corruptie, extra in de gaten wordt gehouden. En dan volgt zijn ronde door de stad, begeleid door een jonge chauffeuse. Het regent, de nacht is donkerder en stiller dan anders en erg spraakzaam is Weiss niet. Zijn opponenten, de louche clubeigenaren, zijn dat trouwens evenmin. En toch slaagt de Franse veteraan Philippe Lefèbvre (1941) erin telkens voldoende informatie te verstrekken zodat in die ene nacht een plot wordt voltooid waarvoor normaal gesproken aan vertelde tijd minstens een tiental jaren nodig is. Het gaat om vriendschap, vertrouwen, verraad, bedreiging, geweld, moord zelfs, beschuldiging van corruptie, onderzoek, vrijspraak/veroordeling.

Dialoog tussen politieman Simon Weiss en de ambtenaar die onderzoek doet naar zijn handel en wandel.

'U bent gevaarlijk.'

'Ik ben niet gevaarlijk, mijn werk is gevaarlijk.'

Dat het verhaal niet altijd even makkelijk is te volgen, is bijna vanzelfsprekend, als je je als verteller zo weinig ruimte toestaat. Maar op die momenten zak je als kijker diep weg in de sfeervolle beelden van dat stille nachtelijke Parijs en het contrast met de broeierige, zelden vrolijke taferelen achter de stalen deuren van de clubs - en dat is allerminst een straf.


Une nuit (Philippe Lefèbvre, 2012)


TV 5, 18.40-20.15 uur, Nederlands ondertiteld.

Two Weeks Notice

(Marc Lawrence, 2002) Zij is de idealistische eenzame advocate, hij de almachtig rijke vastgoedhandelaar die haar als raadsvrouw aanstelt. Sandra Bullock en Hugh Grant zijn aangenaam als opposanten die elkaar uiteindelijk niet kunnen ontlopen in deze niet verrassende romantische komedie - maar is dat in dit genre niet juist de bedoeling? Voor elke romantische komedie geldt tenslotte dat tegenstellingen er zijn om overbrugd te worden, liefst op omslachtige en komische wijze. Bullock en Grant, begin van deze eeuw twee romcom-mastodonten, speelden nooit eerder samen in een film. In Two Weeks Notice bewijzen ze dat dit ten onrechte was: de chemie is er, de omslag van irritatie naar verliefdheid overtuigt.


Net 5, 20.30-22.35 uur.

Back to the Future

(Robert Zemeckis, 1985) Komedie naar vertrouwd recept: de tijdreis. Oftewel: hoofdpersoon belandt in een andere tijd. De kwaliteit van dat soort films wordt behalve door de 'normale' factoren ook bepaald door de scenariovondst die de makers hebben bedacht voor de twee belangrijkste vragen: hoe komt hij in die andere tijd en wat moet hij daar doen? Dat zit in Back to the Future wel goed. Hoofdpersoon Marty McFly (de filmdoorbraak van Michael J. Fox) is een ambitieuze jongen in een Californisch stadje waar voor ambities niet echt ruimte is - zijn ouders zijn weggezakt in een masochistisch arbeidersbestaan respectievelijk alcoholisme. Logisch dat Marty bevriend is met de buitenissige wetenschapper Dr. Emmett Brown (Christopher Lloyd), de enige andere in zijn omgeving met ambities. En wat voor een ambities: hij is erin geslaagd een auto in elkaar te knutselen waarmee je terug in de tijd kunt. En daar gaat Marty. Om dertig jaar eerder uit te stappen en te zien dat zijn ouders allerminst van plan zijn hun leven met elkaar te delen. Hé, dat zou betekenen dat Marty alsnog niet gaat bestaan. Dan kan het niet meer misgaan, en dat gaat het ook niet.


Fox, 20.55-22.55 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.