Column

Doneer geld voor de Oscar goodiebag aan een goed doel

De peperdure cadeautasjes bij de Oscars zijn Academy én ontvangers een doorn in het oog. Kan dat niet beter?

Levensgroot Oscarbeeld.Beeld Ralf Hirschberger / ANP

Ook zo gelachen, vorig jaar, om de Oscar-goodiebag? Dat bespottelijke 'tasje' dat de belangrijkste genomineerden na afloop mee naar huis mochten nemen, met 200 duizend dollar aan spullen? Waaronder wc-papier van 275 dollar, een vibrator en een voucher voor een behandeling waarbij borsten worden vergroot door het eigen bloed in te spuiten ('vampierborstlift')?

Bij de Academy, de organisatie achter de Oscars, waren ze not amused toen veel respectabele media over die cadeautjes berichtten. Ze spanden zelfs een rechtszaak aan tegen Distinctive Assets, het bedrijf dat de tasjes vult. De Academy heeft namelijk niets met die goodiebags te maken, terwijl het bedrijf handig gebruikmaakt van de naamsbekendheid van de Oscars om publiciteit te genereren voor de producten in hun cadeautasjes. En dan stoppen ze er ook nog eens dingen in van een 'less than wholesome nature'. Met andere woorden: seksspeeltjes en wc-papier vindt de Academy niet chic.

Er speelt nog iets. Tot 2006 verzorgde de Academy de tasjes wel degelijk zelf. Ze hield ermee op toen de belastingdienst waarschuwde dat die presentjes meetellen als inkomen: de sterren moeten er belasting over betalen. Een woordvoerder zei bij CNN: 'Het leek ons wat ongepast dat het bedankje gepaard ging met een belastingaanslag.'

Dat is de reden dat nu een particulier bedrijf de goodiebag verzorgt én dat beroemdheden indirect betalen voor dingen die ze nooit hebben gewild. 'Everybody Wins', noemt het bedrijf het tasje, maar daar valt dus wel een kanttekening bij te plaatsen.

Er schijnen sterren te zijn die de tas weigeren, maar dan nog zou het bedrag volgens een belastingdeskundige bij zakenblad Forbes moeten tellen als inkomen - 'ook als je een bonus van je werkgever weigert, ziet de belastingdienst die als inkomen.'

Veiliger is de tas weggeven aan een goed doel; dat is weer aftrekbaar. Dat zou zondagavond meteen kunnen: als de happy few achteromkijken, naar een waarschijnlijk wat donkere hoek in de zaal, zit daar een hulpverlener uit Syrië. Hij is de leider van hulporganisatie de Witte Helmen, die het onderwerp is van een korte, voor een Oscar genomineerde documentaire.

Maar goed, wat moeten zij met appels die nooit bruin worden (ja, echt) of tien jaar gratis foundation?

Ik zeg: weg met de tussenpersoon. Laat de vampierborstliftachtige bedrijven volgend jaar gewoon direct doneren aan het goede doel dat dat jaar centraal staat bij de Oscars - er is altijd wel íéts. Dat is aftrekbaar, levert ook publiciteit op, de beroemdheden zijn van het belastingprobleem af en het goede doel heeft geld in plaats van make-up. Iedereen wint. Alleen Distinctive Assets zal een ander verdienmodel moeten vinden.

Lees meer

Ondergronds bestaan er mensen met kritiek op La La Land
Wees gerust: heus niet iedereen werd verliefd op de filmmusical La La Land en verliet tapdansend de bioscoop. Lees hier de column van Floortje Smit (+).

La La Land genomineerd voor recordaantal Oscars
La La Land is de grote kanshebber op de Oscars dit jaar. De musical haalde veertien nominaties binnen, waarmee het nominatierecord van All about Eve en Titanic geëvenaard werd. Lees hier alle Oscarnominaties.

Films Amazon, Netflix en Google vernieuwen Oscarnominaties
Innovateurs in de filmwereld deden goede zaken bij de Oscarnominaties. Google's virtual-realityfilm Pearl kreeg de nominatie voor beste korte geanimeerde film, Netflix' 13th kreeg de nominatie voor beste documentaire en Amazons Manchester by the Sea kreeg de nominatie voor beste film. Lees hier het hele artikel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden