Donders blijft taboe in Barneveld

Een woordgrap van Jumbo bij een WK-actie schiet een aantal gelovigen in het verkeerde keelgat. De keten toont begrip en verwijdert de slogan 'We geven ze op hun Donders'.

BARNEVELD - Het is druk bij de supermarkt in Barneveld en iedereen weet ervan. Het Jumbo-filiaal in de Gelderse gemeente (54 duizend inwoners) besloot deze week alle reclameslogans te verwijderen omdat de christelijke bezoekers problemen hadden met de inhoud. De steen des aanstoots van de Barnevelders heette Roy Donders, een Tilburgse twintiger die dankzij een tv-programma een ware culthit werd.


In aanloop naar het WK voetbal probeerde de supermarktketen op het succes van Donders mee te liften door een reclamecampagne te lanceren met als slogan: 'We geven ze op hun Donders'. Maar wat volgens Jumbo-marketeers 'een hilarische knipoog naar zowel Donders als het Nederlands elftal' was, bleek voor een aantal inwoners juist reden de winkel links te laten liggen.


'Donder staat voor de stem van Gods almacht in de natuur', legt een lid van de Gereformeerde Gemeente uit. Hij wil liever niet met naam worden genoemd. 'Het is een gewelddadige uiting van God te vergelijken met een ziekte. Daarom moet je voorzichtig zijn met dit soort woorden. Het zijn vloeken.'


Barneveld vormt samen met plaatsen als Ede, Staphorst en Uddel het noord-oostelijke deel van de Biblebelt. Een geografische strook die van Zeeland tot Overijssel loopt en waarin relatief veel strenggelovige protestanten wonen. Zo is in de gemeenteraad SGP de grootste partij met 8 van de 31 zetels, gevolgd door ChristenUnie (6) en CDA (5).


'Het verbaast mij helemaal niets dat zoiets hier gebeurt', zegt Gijsbert Pater, die samen met zijn zoontje boodschappen doet. 'Ze houden hier in het dorp hun eigen nest graag schoon.'


'Wij willen niemand voor het hoofd stoten en toch het WK-gevoel handhaven in de supermarkt', legt Maurice Nieuwland van Jumbo het uit. Over hoeveel klachten er binnenkwamen wil hij niets zeggen, 'want aantallen doen er bij dit soort zaken niet zo toe'. Wel beklemtoont hij dat de supermarkt voor elke bevolkingsgroep iets soortgelijks zou doen, mocht daar reden toe zijn.


Veel Barnevelders zijn in ieder geval blij met het optreden van hun winkel. Een mevrouw op leeftijd bijvoorbeeld ('Ik wil niet met mijn naam in de krant. Daar word ik alleen maar op aangekeken') : 'Ik vind het correct dat Jumbo dit gedaan heeft. Ze houden op een goede manier rekening met de gevoelens van de gemeente. Het is beter zo. Nu geeft het geen aanstoot meer.'


Dat het maar een achternaam is, die bovendien door de zalig verklaarde Tilburgse missionaris Petrus 'Peerke' Donders werd gedragen, kan haar weinig bekoren. 'Wat ze daar in Tilburg en Rome doen, moeten die katholieken zelf weten. Dit is Barneveld. Als ik zo'n achternaam had, zou ik hem direct veranderen.'


Dat niet iedereen in Barneveld gecharmeerd is van de actie, benadrukken meneer en mevrouw Legters, ook uit het dorp. Ze rijden de parkeerplaats op in een volop versierde auto.'Onzin, belachelijk en idioot. Het is toch mooi dat de supermarkt het Nederlands elftal steunt? Dit is zo typisch Barneveld. Wat moeten ze dan bij een kratje bier cadeau doen? Een paar zwarte kousen?'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden