NieuwsRijhulpsystemen

Domper voor Tesla: rijhulpjes van Mercedes, BMW en Audi zijn veel beter

In de bestuurskamers van enkele Duitse autofabrikanten zijn donderdag vast een paar ferme high fives uitgedeeld: eindelijk is luis in de pels Tesla een keer verslagen op zijn eigen terrein. Herzliche Glückwünsche, jongens. Reden voor het feestje is een rapport van crashtestorganisatie EuroNCAP, dat de rijhulpjes van de Duitsers veel beter beoordeelde dan Tesla’s roemruchte AutoPilot.

Bezoekers bekijken auto's van Tesla op een autobeurs in Beijing. Beeld AP

Rijhulpsystemen moeten auto’s behoeden voor ongelukken. De hulpmiddelen houden het voertuig op de snelweg binnen de lijntjes, voorkomen botsingen met plotseling afremmende voorliggers en kunnen in noodgevallen zelfs uitwijken. In de stad helpen ze - soms - een plotseling overstekende voetganger of fietser omzeilen. In potentie kunnen dit soort systemen de verkeersveiligheid enorm verbeteren, zeggen experts.

De Tesla Model 3 kreeg voor zijn AutoPilot slechts twee stippen (‘matig’) toegekend. En – hoera voor de veelgeplaagde Duitsers – de Audi Q8, BMW 3-serie en Mercedes GLE ontvingen de maximale score van vier stippen (‘zeer goed’).

De klap moet hard zijn aangekomen bij Elon Musk, topman bij Tesla. Zijn AutoPilot zou veiliger zijn dan de menselijke bestuurder, heeft Musk vaak beweerd. Niettemin gaat het in de praktijk geregeld mis. Drie jaar geleden concludeerde de National Transportation Safety Board, de Amerikaanse onderzoeksraad voor de verkeersveiligheid, dat AutoPilot deels schuld had aan het eerste dodelijke ongeval met een ‘zelfrijdend’ systeem. AutoPilot zag in 2016 een overstekende truck over het hoofd, terwijl de bestuurder niet zat op te letten.

Het probleem, vinden toezichthouders, ligt precies hier: de onfortuinlijke bestuurder waande zich zo veilig, dat hij in de 37 minuten dat het systeem ingeschakeld stond, het stuur slechts 25 seconden in handen had. 

Misbruik van het systeem

Daarmee maakte de bestuurder misbruik van het systeem, oordeelde de NTSB. Maar Tesla stond misbruik toe: bij geen enkel ander systeem kon een chauffeur het stuur zo lang loslaten als bij het Amerikaanse automerk. De fabrikant had meer moeten doen om misbruik te voorkomen, aldus de NTSB destijds. ‘Wij zullen nooit bètatesten op gebruikers’, riepen BMW en Mercedes na het ongeval in koor, al was hun verbale stoerheid ook bedoeld om de fikse achterstand te maskeren.

Tesla voerde verbeteringen door en regelde met software-updates dat het stuur nu nog maar een paar seconden losgelaten kan worden. Maar nog altijd is de balans niet in orde, stelt EuroNCAP nu. Met de systemen is weinig mis, benadrukt het gerespecteerde Europese instituut. Hier blinkt Tesla zelfs uit. Maar de chauffeur wordt onvoldoende bij de les gehouden, waardoor het gevaar bestaat dat die te veel op de elektronische hulpjes vertrouwt. 

Ongevalcijfers

Tesla staat nog altijd achter zijn claim dat AutoPilot veiliger is. Het concern publiceert elk kwartaal ongevalscijfers. Volgens de jongste data is één ongeval met AutoPilot gebeurd op 7,3 miljoen kilometer. Zonder veiligheidssystemen was er een crash op elke 2,5 miljoen kilometer. Indrukwekkende cijfers, maar ook al niet onomstreden, omdat Tesla nauwelijks informatie geeft hoe ze tot deze uitkomst is gekomen, luidt de kritiek.

De Duitsers, vaak een beetje beschouwd als de slome neefjes van Musk, lachen in hun vuistje nu ze worden beloond met de maximale vier stippen. Tesla zelf wil nog niet reageren. Het wachten is op de eerstvolgende tweet van Musk.

Meer over zelfrijdende auto's, of wat daarvoor moet doorgaan

Zelfrijdende auto’s moeten ‘domme’ ongelukken voorkomen, maar voorlopig lijkt het tegendeel het geval. Wat is daaraan te doen?

Amerikaanse Onderzoeksraad: Tesla deels verantwoordelijk voor dodelijk ongeluk.

Nul verkeersongevallen? Die illusie houdt de innovatie van zelfrijdende auto’s tegen .

Zelfrijdende auto? Rij nog maar even zelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden