Dom! Werkgever praat niet met vertrekkers

Op de krappe arbeidsmarkt wringen bedrijven zich in bochten om nieuw personeel binnen te halen, terwijl goede, ingewerkte medewerkers via de achterdeur ontsnappen....

Het blad 'voor vrouwen met ambitie' constateert weliswaar dat steeds meer werkgevers 'exitgesprekken' houden, om niet met een katterig gevoel achter te blijven. Maar veel meer bedrijven zouden lering kunnen trekken uit de opstap-motieven van hun mensen.

Bovendien zijn er nog bijna geen bedrijven die een officieel exitbeleid voeren. Evelien Schipper, consultant personeelsmanagement bij adviesbureau Berenschot: 'Het vereist natuurlijk ook enige moed om te vragen naar de werkelijke drijfveren achter het vertrek van medewerkers.'

Werkgevers vergissen zich vaak in de achtergrond van het vertrek van hun werknemers. Schipper: 'Het eerste waar ze aan denken bij een grote uitstroom is een te lage beloning en de krapte op de arbeidsmarkt. Terwijl de reden meestal op het emotionele vlak ligt.'

De Berenschot-consultant geeft als voorbeeld dat het verloop bij een bepaalde afdeling van een bedrijf opliep tot 60 procent. Vooral mensen die nog maar kort in dienst waren, vertrokken. 'Dat is niet zo vreemd als je weet dat de organisatie nieuwkomers laat ''zwemmen'' om te kijken welke die hards er overblijven', meent ze.

Zo is er volgens Schipper ook 'goed' en 'slecht' verloop bij organisaties. Een exitgesprek heeft zin als op een en dezelfde afdeling opeens veel mensen weggaan, of als het allemaal dezelfde soort mensen zijn, bijvoorbeeld vrouwen. Minder nuttig is een gesprek met iemand die er al tien jaar zit en eens aan wat anders toe is, of met iemand die weg moet.

De kritische kijk van opstappers op hun vroegere werkgever kan een mooie aanleiding zijn om een paar zaken te verbeteren, denkt Avanta. Schipper merkt evenwel dat bedrijven liever sleutelen aan harde arbeidsvoorwaarden, zoals de beloning, dan dat ze de bedrijfscultuur nog eens onder de loep te nemen.

Vooral in de zakelijke dienstverlening zijn managers niet happig op exitgesprekken. Managers zien vertrekkers als verraders en vinden het daarom niet nuttig om aandacht te besteden aan opstappers.

Daarom heeft Tempo Team zijn eerste exitgesprekken uitbesteed. De resultaten van het onderzoek waren voor het uitzendbureau aanleiding om een exitbeleid op te zetten. 'Medewerkers willen vaak heel kleine dingen en durven zelfs dat niet te bespreken met hun manager', aldus J. van der Meulen, directeur Personeel & Organisatie bij uitzendbureau Tempo Team.

Liefst zou hij na enkele maanden nog een gesprek voeren met een vertrekker. 'Dan kunnen we vragen of het gras nou echt groener is bij hun nieuwe werkgever.' Zo komen mensen soms terug omdat ze spijt hebben gekregen van hun vertrek. Maar dan worden ze wel op een andere vestiging geplaatst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden