Dolf Jansen toont zich een waardige Oxfam Novib-ambassadeur en ophef over twee zoenende mannen op een poster

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: Dolf Jansen verdedigt Oxfam Novib en het internet blijkt homofober dan Suitsupply had gedacht.

Top

Cabaretier Dolf Jansen zet zich al zeventien jaar in voor Novib, een ontwikkelingsorganisatie die sinds 2006 deel uitmaakt van Oxfam. Hij is ambassadeur van - misschien goed om nog eens te onderstrepen - de Néderlandse tak van Oxfam.

Toen The Times laatst melding maakte van ernstig wangedrag van medewerkers van OxfamEngeland op Haïti, publiceerde hij een open brief. Behalve verdrietig was hij boos, 'omdat het werk van Oxfam en Oxfam-Novib zo fokking belangrijk en nodig is: armoedebestrijding, vrouwen- en kinderrechten, tegengaan van klimaatverandering, oplossingen voor vluchtelingenproblematiek wereldwijd, eerlijke handel, een rechtvaardiger wereld.'

Woensdag zat Jansen bij De Wereld Draait Door. Twee VARA-gezichten vochten een verbeten duel uit. Tafelheer André van Duin viel volkomen stil.

Matthijs van Nieuwkerk had een dubbelrol. Hij begon als interviewer en eindigde als grootinquisiteur. Dolf Jansen was de verdachte. De presentator wees herhaaldelijk op de misstanden bij Oxfam, de cabaretier wierp tegen dat niet de hele organisatie verantwoordelijk kan worden gehouden voor het wangedrag van een kleine groep - en hij ook niet.

Ruim dertien minuten cirkelden ze om elkaar heen, totdat Van Nieuwkerk het gesprek beëindigde en Jansen geërgerd opstond. Toch was hij niet de verliezer. Ook in slechte tijden is Jansen een waardige ambassadeur.

Paul Onkenhout

Flop

Treurnis: twee zoenende mannen op een poster leiden nog steeds tot ophef. Bijvoorbeeld op Facebook en Instagram woensdag, toen het Nederlandse pakkenbedrijf Suitsupply een nieuwe campagne met verliefde homostellen lanceerde.

Binnen drie uur verloor Suitsupply drieduizend volgers op Instagram, zo rekende NRC donderdag uit. Een greep uit de hysterische reacties op Facebook: 'walgelijk', 'jullie discrimineren hetero's', 'satanisch'. En: 'Voortaan koop ik mijn pakken bij Zara.' Je zou bijna denken dat Suitsupply hun kat heeft vermoord.

Suitsupply stond niet altijd bekend om zijn progressiviteit. De marketingafdeling van de pakkenmakers wist in het verleden al geregeld de gemoederen bezig te houden met vermeend seksistische campagnes. Feministen konden de posters van mannen in pakken die van gigantische vrouwenachterwerken- en boezems afgleden niet waarderen.

Suitsupply liet donderdag aan NRC weten niets van de ophef te snappen. Volgens oprichter Fokke de Jong gaat het in de modereclame vaak om 'attraction tussen mensen', maar niet vaak over de aantrekkingskracht tussen mannen. En daar wilde hij iets mee doen.

Dat waagt De Jong alleen niet in landen als Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten, geeft hij toe. Anders worden zijn vestigingen in die staten direct gesloten.

Nadia Ezzeroili

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden