Column

Doet TMG-soap vennootschapsadvocatuur likkebaarden?

Beeld de Volkskrant

Van de krant die in de woorden van wijlen Jan Blokker 'de thermometer in de billen van de samenleving had' kwam vijftig jaar nooit een wanklank naar buiten.

Het bastion van de Telegraaf Media Groep aan de Amsterdamse Basisweg was een even gesloten front als dat van de christelijk-gereformeerden in Staphorst. Onderlinge solidariteit was de manier om de schimpscheuten van de boze buitenwereld te trotseren. Alle ellende werd in de krant met chocoladeletters verkocht. Alleen over interne perikelen werd niet bericht. De vuile was bleef hoe dan ook binnen. Als er al een opstootje was, werd dat afgekocht met riante arbeidsvoorwaarden. De Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek was als grootaandeelhouder decennialang een baken van stabiliteit. Voor raiders en strippers was er met dit beursbedrijf geen eer te behalen.

Maar nu is juist daar publiekelijk een chaos ontstaan die zelfs de fluwelen revolutie van Ajax doet verbleken. Iedereen valt over iedereen, waardoor een onontwarbare knoop resteert die de vennootschapsadvocatuur aan de Zuidas doet likkebaarden. De redactie staat achter de commissarissen die het bedrijf voor 6 euro per aandeel willen verkopen aan Mediahuis. Maar de Centrale Ondernemingsraad staat achter de inmiddels geschorste directie die vindt dat het bod van John de Mol van 6,50 per aandeel moet worden overwogen. TMG is een stuurloos schip geworden dat door twee sleepboten elk een andere kant wordt opgetrokken.

Wanneer het precies mis is gegaan, weet niemand. De kelderende oplage en inkomsten zullen ongetwijfeld een keerpunt zijn geweest. Vlak daarna sloten Telegraaf-redacteuren zich achter John van den Heuvel en Paul Jansen aan in de file op de A1 naar Hilversum om hun opinies bij de huisomroep WNL of het oude omroepestablishment te uiten, terwijl ze daarvoor hun meningen exclusief beperkten tot de wakkere krant.

TMG werd zelf onderdeel van de in het verleden zo verfoeide kletsende klasse van de kwelbuis. De traditionele vijand op het Media Park werd een bondgenoot in de strijd om het bestaan.

Vervolgens werd een hoofdredacteur publiekelijk op straat gezet. Begin dit jaar kreeg een eigen journalist een Twitter-verbod, omdat hij uit de school klapte over redactionele keuzes. De familie Van Puijenbroek is door het grote moddergooien hoe dan ook compleet in paniek geraakt. Uit angst dat het hele familiekapitaal zou worden verspeeld in de dodebomenindustrie is besloten de boel zo snel mogelijk te verkopen aan de eerste de beste die op de deur klopte. En dan is een sprinkhaan als John de Mol er snel bij om er een soap van te maken.

Nederland heeft bizarre overnamegevechten gekend: rond Suiker Unie, Kluwer, Stork, ABN Amro en recentelijk KPN, Fugro en PostNL.

Maar als nu de thermometer in de billen van de financiële wereld gaat, steekt het gevecht rond TMG die in suspense allemaal naar de kroon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.