Doet René van der Gijp een één-tweetje met Harry Mens?

null Beeld
Beeld

Het is geniale televisiemarketing. Harry Mens eigent zich op zondagochtend in een gesprek van ex-voetbalcrack Willem van Hanegem de rol van André van Duins typetje Joep Meloen toe. Hierbij slaagt hij erin een gesprek over voetbal te laten verzanden in een debat over zijn eigen krakkemikkige interviewtechniek - 'Je luistert echt niet' - met Van Hanegem als aangever.

Op maandagavond steekt een schaterlachende René van der Gijp na een voorzet van Wilfred Genee vervolgens de draak met de onkunde en naïviteit van Mens. Vervolgens kijken er meer nieuwsgierigen de volgende zondag naar Mens, die er met een nieuwe reeks tenenkrommende vragen garant voor staat dat kijkers waar voor hun geld krijgen. En daar spint Voetbal Inside weer garen bij, omdat diezelfde mensen willen weten wat dit panel op maandag weer van deze wanvertoning vindt.

De cijfers spreken boekdelen. Vorige week zondag keken 121 duizend kijkers naar Mens' Business Class, tegen 98 duizend een week eerder. En afgelopen vrijdag waren er 529 duizend getuige van de verkleedact van Van der Gijp in Voetbal Inside. Een week eerder keken er 435 duizend.

Directeur Marco Louwerens van RTL7 weet hoe hij in woelig water een schip drijvende moet houden. Maar het zal hem zeer doen dat de echte winnaar de anti-held Harry Mens is. De allerslechtste talkshowhost van Nederland, zo niet van Europa en de wereld, houdt aan de rol van Domme August een godsvermogen over. In een interview met de site De Wereld van de Ondernemer onthulde Mens deze maand dat hij aanzienlijk meer verdient dan de 6 ton die de bestbetaalde talkshowhost bij de publieke omroep per jaar opstrijkt, terwijl hij maar een keer per week hoeft op te draven.

Mens laat zijn gasten betalen. Voor 14.500 euro kan iedereen zich 6 minuten laten interviewen door de makelaar uit Lisse, die daarbij elke keer de bal precies in de voeten speelt. De meest kritische vraag is: 'Wat doe je nog meer?' Voor 5.000 euro extra krijgt de klant, want dat zijn de gasten van Business Class, er ook nog een commercial van 30 seconden bij.

Wie geen zin heeft om naar Noordwijk te reizen, waar het programma wordt opgenomen, kan Mens' dochter Suze thuis uitnodigen. Voor 13 duizend euro maakt zij een 5 minuten durend item, waarbij zij vooral zelf in beeld is.

Maar het maakt niet uit. Vooral vermogensbeheerders en vastgoedexploitanten staan in de rij voor minuten Business Class. De kijkers die verveeld zitten te wachten op de act met Van Hanegem, laten zich bij de lage rente al snel verleiden om geld in een aangeprezen beleggingsproduct - zonder of met AFM-goedkeuring - te steken, een vakantiewoning te kopen, een Thieleman-keuken aan te schaffen of een doos met zes flessen wijn te bestellen.

Het is een verdienmodel waar iedere omroepbons in Nederland een puntje aan kan zuigen. Alleen Van der Gijp verkoopt zichzelf met zijn boeken nog beter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden