Doelgroep

U bent oud en daar houden wij rekening mee. Daarom groeit MaxMagazine.

Omroepblad MaxMagazine doet iets wat bijna geen tijdschrift doet. MaxMagazine zegt gewoon: beste lezer, u bent oud, wij weten dat, maar geen zorgen, zolang u leeft, houden we er op elke pagina rekening mee. MaxMagazine zegt gewoon: wij doen niet ingewikkeld, u houdt van overzicht dus wij ook. Na Jules de Corte komt Willeke Alberti komt Herman Emmink. De lezeres van Margiet is ook zeer op leeftijd, die van Libelle en Vriendin ook, maar desondanks in de vrouwenbladen de ene one-nightstand na de andere avonturenvakantie. Ondanks perfecte doelgroepkennis zie je in massa-bladen hoofdzakelijk jonge vrouwen in beeld. Geldt ook voor alle omroepbladen, behalve MaxMagazine. Lezers van de KRO-gids, hoor ze roddelen over WO I. De lezers van VeronicaMagazine (elk jaar 100 duizend kopers minder): je bent oud en je wilt niet meer. Maar binnen in het blad keiharde house, terwijl omroepbladlezers Rieu willen en het vanavond niet te laat maken, omdat ze morgen naar de musical gaan.


MaxMagazine zegt gewoon, in een extra grote letter: gefeliciteerd, u bent van 1939. Gefeliciteerd, u heeft een rijkdom aan herinneringen, wij halen ze graag voor u op. Gefeliciteerd met uw traplift, in drie minuutjes boven, tijd genoeg om over de vader van Louis van Dijk te lezen. Alleen van de verkoopprijs schrik je. Ik zag drie magazines: 75 cent, 49 cent, 79 cent. Geen geld, ook als je het omrekent naar guldens, wat de doelgroep doet.


Overdrijf ik niet een beetje? Nee.


Op de cover (75 cent) Ernst Daniël Smid, over zijn váder. Prominent: Arbeidsvitaminen, al 86 jaar een topper. Prominent: Jules de Corte. Groot: Max Soresdienst. Alleen de naam al. En natuurlijk op de cover: Jan Slagter himself. Vier (4!) keer elke week een foto van Jan Slagter in het blad, vier (4!) keer dezelfde foto. Jan is het logo van Max geworden. Verder: niet zomaar een Sotsji-schaatster maar, ken uw doelgroep, de alleroudste: Carien Kleibeuker. Logo Jan over de oude koningin en over Erica Terpstra. Liefdesreportage met zes 70plussers. Herman Emmink met cassetterecorder. Tineke (61) op bezoek bij Lubbert (72), hij heeft epilepsie. Ook: groentip van Krijn (81), de kattenspullen van Klaas, eropuit met Rob (71). Bij een oude zwerver een foto van 55 vrijwilligers, 55 tinten grijs. De watersnood van 1916. Vijftig jaar musicals. In de rubriek Volgende Week: ene Gerrit is gek van zijn kippen.


Niet overdreven, dus.


Alle tijdschriften verdoezelen hun doelgroepwaarheid, behalve professionele MaxMagazine. Een bruistablet, daar schreeuwt het blad om, en een dubbele dosis erachteraan voor de vormgeving. Hoezo, zullen ze zeggen, hoezo? De oplage stijgt, ook als je de startersgroeistuip eraf trekt. Oud-Hollandse eerlijkheid wordt beloond.


MaxMagazine is niet alleen een magazine, er is ook nog: Max Soresdienst, Max Ombudsman, Max Repair Café. Voor ál uw problemen. De andere omroepbladen weten waar ze terecht kunnen. Rob van Vuure

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden