Doe Maar ging aan conflicten ten onder

Aan het geruchtmakende einde van de Nederlandse popgroep Doe Maar in 1984 lag een fikse wrijving tussen de liedschrijvers Ernst Jansz en Henny Vrienten ten grondslag. Dat blijkt uit Doe Maar - Dit is Alles. De documentaire gaat zaterdag in première op het Nederlands Film Festival.

AMSTERDAM - Algemeen werd aangenomen dat Doe Maar in 1984 in goed overleg uit elkaar was gegaan, omdat het succes van de band onbeheersbare vormen had aangenomen, Doe Maar moe was van het verlies aan privacy en de band niet meer wenste te spelen voor duizenden hysterische en gillende meisjes. In Doe Maar - Dit Is Alles, van de filmmakers Patrick Lodiers en Martijn Nijboer, wordt dit relaas bevestigd, maar vertelt Henny Vrienten ook dat hij de opnamen voor een vijfde studioplaat bewust frustreerde, na forse meningsverschillen met zijn medeliedschrijver Ernst Jansz.


Vrienten en Jansz hadden in de succesjaren van Doe Maar altijd een strikte verdeling van het auteursschap nagestreefd. Jansz schreef de meer romantische liedjes voor succesalbums als Doris Day En Andere Stukken, Vrienten verzorgde de cynische en meer politieke teksten. Werd Doe Maar gevraagd een liedje van Jansz te spelen voor een tv-uitzending, dan kreeg dat programma er vanzelf een liedje van Vrienten bij. Dit om scheve ogen binnen de band te voorkomen.


Volgens Vrienten was de kruideniersachtige verdeling van het liedschrijfwerk binnen de band soms nogal 'krampachtig', zo zegt hij in de documentaire. Uit de film blijkt verder dat de waardering van Vrienten en Jansz voor elkaars werk niet altijd even groot was.


Voor de nieuwe op te nemen plaat van Doe Maar in 1984 had Henny Vrienten niet, zoals gebruikelijk, zijn deel van de liedjes ingebracht. Ernst Jansz beschouwde het werk van Vrienten aan diens eigen soloalbum Geen Ballade destijds 'als een soort van verraad', en Vrienten wilde op zijn beurt bewijzen dat de liedjes van Jansz zonder zijn aanwijzingen en verbeteringen niet van de grond zouden komen. Daarbij was er nog een meningsverschil over de verdeling van de royalty's over de liedjes. Vrienten wilde die gelijkelijk verdelen over alle bandleden, Jansz was het daar niet mee eens, omdat hij 'zijn eigen identiteit wilde bewaren'.


In de studio speelde Vrienten na de meningsverschillen zijn baspartijen in, maar hij stak geen hand uit om de liedjes van Ernst Jansz voor de nieuwe plaat beter te laten lopen, wat hij daarvoor wel had gedaan. 'Ik leverde geen ideeën meer aan. Daar had ik gewoon geen zin meer in', zegt Vrienten in de documentaire.


Ten overstaan van Jansz verklaart Vrienten: 'Ik dacht: als jij mijn altruïstische, liefdevolle bijdragen niet meer op prijs stelt, doe het dan maar zelf. Toen heb ik me een week lang geconcentreerd op mijn baspartijen, maar niets meer gezegd over je liedjes. Fuck het, doe het zelf.'


Van die bekentenis lijken zowel Ernst Jansz als gitarist Jan Hendriks in de film nogal op te kijken. Even later zegt Vrienten: 'Toen strandden we echt, en ik dacht: nu zijn we niet goed bezig. Ik ben nu bezig mijn vrienden te belazeren.'


De gevolgen van Vrientens 'werkweigering' bij de opnamen voor het nooit verschenen album waren groot. De studio-opnamen, van volgens de band zeer sombere en zelfs depressieve liedjes, liepen uitermate stroef en toen Vrienten na een aantal moeizame weken voorstelde maar helemaal te stoppen met de band, waren de overige bandleden snel akkoord.


Doe Maar, de populairste band uit de Nederlandse popgeschiedenis, maakte op woensdag 22 februari 1984 bekend te stoppen, na twee afscheidsoptredens in april van dat jaar. Dat nieuws schokte destijds de duizenden fans van de band en haalde zelfs het Achtuurjournaal. Vanaf 2000 kwam de band geregeld weer bij elkaar voor een reeks zeer succesvolle reünieconcerten.


Ernst Jansz wil niet reageren op vragen over de documentaire.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden