Column

Doe jezelf eens een biografie cadeau

We lezen minder, behalve over onszelf.

Harold Huizing: 'Over drank en drugs doen we niet schijnheilig'.

De dag dat zijn boekhouder hem vertelde dat hij miljonair was geworden, was het meest teleurstellende moment in het leven van Harold Huizing. Hij had er 'gewoon meer van verwacht', zegt hij thuis in Doesburg. Een vrijstaande woning in een onopvallende nieuwbouwwijk. Kleine jacuzzi in de tuin, die past bij de Amerikaanse inrichting. Binnenkort volgt een zwembad.

Biografie met levenslessen

Hier zit, naast een collectie besneeuwde minihuisjes die na Kerst gezellig mocht blijven staan, geen man van grootspraak. Wat je misschien zou verwachten, aangezien Harold Huizing, 43 jaar oud, een biograaf inhuurde om een boek te schrijven over zijn bewogen leven. Vroeger was hij commercieel directeur en aandeelhouder van Trust, een internationaal bedrijf in computeraccessoires. Een leven van reizen en wonen in Dubai: 'De dag dat het dividend werd gestort was leuk, maar de volgende dag heb je gewoon weer hoofdpijn.'

Zijn plan voor een biografie met levenslessen voor zijn kinderen ('over de afdeling drank en drugs gaan we niet schijnheilig doen') ontstond tijdens een burn-out. Nu gaat het weer beter. Voor het omslag overweegt hij een foto van zichzelf op een tropisch strand, 'ontspannen lachend met een blik op mijn iPhone'.

Biografie van een Indiëganger, geschreven door Ria de Wit.

Nieuwe biografiehonger

Uitgever van de biografie van Harold Huizing is een bedrijf met de naam Story Terrace. Het is opgericht door een Nederlandse belegger in private equity in Londen met de naam Rutger Bruining, zegt zijn manager in Nederland, Ozline Ozec. We lezen minder boeken, behalve over onszelf: toen ik vorige week tegen Ozline zei dat dit me een aardig onderwerp leek voor deze Boekenweek, vroeg zij: 'Wanneer is het Boekenweek?'

De CPNB op zijn beurt rept met geen woord over de nieuwe biografiehonger, die dan ook geheel buiten de gewone uitgevers om gaat. Een behoefte van mensen om hun eigen leven te delen: net Facebook, maar dan vooral voor de generatie van vóór Facebook.

Dit zijn de mensen die je altijd ongevraagd komen meedelen dat je over hun leven 'wel een boek zou kunnen schrijven'. Wie schrijft voor de kost heeft ze ontmoet, want ze zijn met heel veel. En daar wordt dan door professionals wat lacherig over gedaan. Story Terrace zag gewoon het gat in de markt. In twee jaar produceerden ze veertig biografieën zonder gezeur. Ze hebben ook een afdeling in Londen en openden net een dependance in Amerika.

Belangstelling genoeg

Zzp'ers ontdekten het levensverhaal al eerder als bron van inkomsten. Zoals Ria de Wit, die met haar tekstbureau 'Zegge en Schrijve' twee jaar vóór Story Terrace aan levensverhalen begon. Vaak komen haar opdrachten van kinderen die een biograaf voor hun ouders zoeken: titels als Oprecht door zee (ervaringen tijdens diensttijd in toenmalig Oost-Indië) en Het liefst in de schaduw (een Brabantse vrouw blikt terug op haar leven) . Komend najaar geeft ze een cursus in het schrijven van deze levensverhalen: belangstelling genoeg.

Ozline Ozec van Story Terrace verdeelt de klanten losjes in drie categorieën: 'oude mensen', 'entrepreneurs', en 'mensen met een trauma'. Harold Huizing valt in de laatste twee: hij vermoedt dat hij als kind is misbruikt. Hij vertelt het behoedzaam, want al geeft zijn familiegeschiedenis aanleiding voor zulke vermoedens: hij was nog klein en weet het niet zeker. In zijn levensverhaal komt dus 'niet het moment zelf', maar wel de invloed die het vermoeden op hem had. Zijn biografie geeft zodoende 'weer lijn' aan zijn leven. 'Het laat je nadenken. Waarom wil ik bijvoorbeeld altijd winnen?'

Voorbeeldbiografie van het bedrijf Story Terrace.

Ria de Wit rekent tussen de twee- en drieduizend euro voor een levensverhaal. Daarvoor krijg je vier gesprekken en vijf gedrukte exemplaren: zestig tot honderd pagina's lang, met foto's. Bij Story Terrace varieert de prijs tussen vijftienhonderd (één interview) en vijfduizend euro (twaalf uur aan interviews). Harold begon klein maar belandde, steeds enthousiaster, in het duurste segment, door Story Terrace een 'novella' genoemd. Harold kreeg 'een leuke klik' met zijn biograaf Rolinde Hoorntje, hij bleef maar afspreken. Ozline Ozec steekt uit welgemeend eigenbelang (Story Terrace krijgt 20 procent van de opbrengst) ook veel tijd in 'een goede match'. Ze heeft een lijst van 94 freelance auteurs, van knappe jonge journalisten tot de 68-jarige Trudy Kunz.

Ooit las Harold Huizing graag romans van Joost Zwagerman, maar hij kan de concentratie niet meer opbrengen. Nu heeft hij vrienden die hem voor gek verklaren: zo veel geld voor een boek, koop toch gewoon een auto, man! 'Maar een boek is mooier. Misschien smult er wel iemand van.'

Verbetering: in een eerdere versie van deze column stond dat Story Terrace de helft krijgt van de prijs voor een biografie. Dit is onjuist. De schrijver krijgt de helft; Story Terrace krijgt na betaling van editor, vormgever en drukker 20 procent. Ook werd Trudy Kunz per abuis Trudy Koens genoemd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden