Dodge-oorlog

Gelukkig maar dat Wouter Bos, Camiel Eurlings en ik dus in Nederland wonen. Hier kun je als nieuwe man nog redelijk voor je geloof in de op handen zijnde gefeminiseerde samenleving uitkomen, zonder dat je dan meteen op gruwelijke wijze wordt gedemoniseerd....

Op het moment dat ik dit schrijf, is Wouter eigenlijk alleen nog maar als een soort ongelooflijke schijnheil weggezet door nota bene de adjunct-hoofdredactrice van Libelle en door oud-Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys. En als ikzelf de afgelopen dagen alles bij elkaar twee keer overdag even in bed heb liggen snotteren vanwege e-mails van boze lezeressen die me niet begrijpen, dan is het veel.

Klein bier allemaal vergeleken met wat nieuwe mannen van ons slag nu in de VS doormaken. Een grappig en ironisch bedoelde tv-commercial voor een net op de markt gebracht muscle car, de Dodge Charger, heeft ze daar tien, twintig, dertig jaar terug in de tijd geworpen. Op YouTube woedt tussen Amerikaanse mannen en vrouwen al wekenlang een veldslag over het tv-spotje in kwestie (tik in: http://tiny.cc/F4VWK), dat eenmalig werd uitgezonden tijdens de Super Bowl-finale op 7 februari.

In de ruim vierduizend reacties die er op YouTube tot dusver aan zijn gewijd, vallen hardcore feministen, rednecks, retroseksuelen, vrouwen- en mannenhaters, Dodge-haters, Honda-haters, Hyundai-haters, xenofoben, negers, macho’s, Mexicanen, milieuactivisten en NObama-adepten over elkaar heen, omdat ze zich allemaal wel direct of indirect door het Dodge-filmpje, of door het commentaar erop van anderen, beledigd voelen.

Maar alle weerzin van die woest om zich heen trappende en scheldende kluwen ‘reaguurders’ richt zich dus in eerste instantie op het handjevol nieuwe mannen dat in het tv-spotje alvast met de pootjes omhoog gaat liggen nu de strijd tussen de seksen bijna in het voordeel van de vrouwen is beslecht. In het bestek van 61 seconden brengt de camera hun soms stoïcijnse en soms kwetsbare smoelwerken in beeld, terwijl de voice-over aan een opsomming begint van de compromissen die zij in hun relaties eventueel wel willen sluiten.

Vooruit maar, tegen die tijd zijn deze mannen onder meer wel bereid zelf de hond uit te laten om half zeven ’s ochtends, hun sokken uit te doen voordat ze in bed stappen, de lipbalsem van hun partner ook bij zichzelf op te brengen, zich regelmatig te scheren, fruit te eten bij het ontbijt, ‘ja’ te antwoorden als hun partners dat wenselijk achten, beleefd te zijn tegen hun schoonmoeder, de bril weer omlaag te doen na het plassen, en hun vieze ondergoed in de wasmand te gooien, mits, ja MITS ze dan in godsnaam hun zelfbeeld nog een beetje mogen opkrikken met een vette auto naar eigen keuze – die Dodge Charter natuurlijk. Kijk, daar komt hij aan het eind van de commercial triomfantelijk grommend het beeld in rijden.

Mannelijke zelfspot zoals die hier op deze plek ook weleens wordt beoefend, zou je zeggen. Kinderachtig en melig allicht, maar kwaadaardig? Mwah. Maar goed, daar wordt in elk geval aan de Amerikaanse poort van de gefeminiseerde samenleving dus heel anders over gedacht. ‘This reminds me of American Psycho, and also: I’m pretty sure that these men will kill their wives later on in the day.’ Toegegeven: ook veel mannen zelf weten zich geen raad met de knipoog in de Dodge-reclame: ‘Deze commercial slaat nergens op. Waarom wil die kerel geen fruit voor zijn ontbijt? Who the hell doesn’t like fruit?’

Intussen hebben vrouwen op YouTube teruggeslagen met een spoof, een eigen variant op de gewraakte commercial. Spoofs zijn in de regel pastiches en dus humoristisch getoonzet, maar daar is allesbehalve sprake van in het filmpje (zie: http://tiny.cc/PVh84). Huiver bij het venijn en de bitterheid waarin in dat filmpje over de lulligheid van kerels en het onrecht jegens vrouwen wordt tekeergegaan, en besef vervolgens dat het nog wel even zal duren voordat de Amerikaanse man zich weer eens een politiek incorrect grapje over de gefeminiseerde samenleving mag veroorloven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden