nieuwsmigratie

Dodelijkste ramp voor kust Libië van dit jaar: 45 mensen overleden

Voor de kust van Libië zijn maandag tenminste 45 migranten omgekomen nadat hun bootje was omgeslagen door een explosie van de motor. Het is de dodelijkste ramp van dit jaar, zo melden de VN-organisaties voor vluchtelingen en migratie UNHCR en IOM.

Aangespoelde migranten voor de kust van Libië eerder deze maand.Beeld REUTERS

37 migranten uit hoofdzakelijk Mali, Senegal, Tsjaad en Ghana werden gered door vissers en overgedragen aan de Libische kustwacht die hen naar een detentiecentrum heeft gebracht. Volgens de overlevenden zijn zeker 45 migranten, waaronder vijf kinderen, verdronken voor de kust van de Libische kustplaats Zuwara. Het aantal doden dit jaar in de Middellandse Zee komt hiermee op 451. In totaal verdronken sinds 2014 al 20 duizend mensen op de Middellandse Zee tijdens hun poging Europa te bereiken.

Het aantal migranten dat Europa vanuit Libië probeert te bereiken is sterk gedaald nadat de EU in 2017 afspraken maakte met de Libische kustwacht om de bootjes tegen te houden. Toch bereikten dit jaar alweer meer migranten Italië en Malta vanuit Libië en Tunesië: 17 duizend vergeleken met zo’n 6 duizend in de eerste helft van vorig jaar. Op het hoogtepunt in 2016 bereikten 181 duizend migranten Italië via deze zeeroute.

De VN-organisaties zeggen zich zorgen te maken over het gebrek aan reddingscapaciteit op zee. In juni verdronken ook nog 12 mensen voor de kust van Libië omdat de Libische kustwacht te laat in actie kwam. De vluchtelingenorganisaties roepen de EU op om weer bij te dragen aan reddingsoperaties. ‘We vrezen dat we anders in een vergelijkbare desastreuze situatie komen waarin we talloze levens verliezen op de centraal Middellandse Zee als voor de komst van Mare Nostrum’, aldus de organisaties in een gezamenlijke verklaring.

Operatie Mare Nostrum werd in 2013 door Italië in het leven geroepen na een reeks van fatale incidenten en werd later voortgezet door de Europese grensbewakingsorganisatie Frontex onder de naam Triton en later Sophia. Vorig jaar besloot de EU het accent meer te leggen op het bestrijden van mensensmokkel dan op reddingsoperaties. 

Mensenrechtenorganisaties hebben deze beslissing sterk bekritiseerd en vinden het ook onacceptabel dat geredde migranten op zee worden teruggebracht naar Libië waar ze het risico lopen gevangen te worden genomen en gemarteld. Sinds de corona-uitbraak zijn ook Europese landen huiverig om reddingsschepen te ontvangen. In april verklaarden Italië en Malta hun havens ‘onveilig’ waardoor reddingsschepen soms weken op zee moesten blijven met migranten die ze daarvoor uit het water hadden gered.

Het aantal reddingsoperaties door hulporganisaties was al sterk verminderd nadat Italië onder de voormalige rechts-nationalistische minister van Binnenlandse Zaken, Matteo Salvini, in 2018 de schepen verbood om aan te leggen in Italiaanse havens. De kritiek luidde dat deze schepen als een veerdienst fungeerde voor mensensmokkel en zo de illegale migratiestroom overzee in stand hielden. Sindsdien ondervinden reddingsschepen talloze juridische belemmeringen om uit te varen.

Lees ook

Het doek is gevallen voor de Aquarius, het schip van Artsen zonder Grenzen dat de afgelopen jaren reddingsoperaties uitvoerde in de Middellandse Zee voor de kust van Libië. Voor het schip was er geen uitweg meer nadat het in oktober al aan de ketting was gelegd en nu opnieuw door Italië wordt beschuldigd van wanpraktijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden