Nieuws

Dodelijk ongeluk Chinees passagiersvliegtuig was mogelijk opzet, stelt Amerikaans onderzoek

De vliegtuigramp die in maart in China plaatsvond waarbij 132 doden vielen, was mogelijk geen ongeluk. De eerste resultaten van een Amerikaans onderzoek zouden erop wijzen dat iemand in de cockpit het toestel expres liet neerstorten.

Carlijn van Esch
Reddingswerkers brengen op 27 maart op de plaats van de vliegtuigramp een eerbetoon aan de 132 omgekomen inzittenden. Beeld AFP
Reddingswerkers brengen op 27 maart op de plaats van de vliegtuigramp een eerbetoon aan de 132 omgekomen inzittenden.Beeld AFP

Een analyse van de vluchtgegevens wijst erop dat iemand in de cockpit bewust een duikvlucht heeft ingezet. Daarom denken de onderzoekers aan opzet, meldt The Wall Street Journal op basis van gesprekken met mensen die bekend zijn met de voorlopige onderzoeksresultaten.

De Amerikaanse functionarissen onderzochten de data van de zwarte doos van het toestel. Deze recorder met de opnames uit de cockpit en de vluchtgegevens werd tussen de wrakstukken gevonden. Uit de analyse blijkt dat iemand in de cockpit de commando’s invoerde om het toestel in een duikvlucht te sturen. ‘Het vliegtuig deed wat het werd opgedragen door iemand in de cockpit’, aldus een anonieme bron tegen de Amerikaanse krant.

Mogelijk zou een piloot of iemand die de cockpit was binnengedrongen het passagiersvliegtuig hebben laten neerstorten. Kort na de ramp maakten de Chinese autoriteiten bekend dat er geen noodsignaal was verstuurd, wat suggereert dat er geen indringer was.

Dodelijkste ramp in jaren

Op 21 maart stortte een Chinese lijnvlucht neer in een berggebied in de zuidwestelijke provincie Guangxi. De Boeing 737-800 van luchtvaartmaatschappij China Eastern vloog op een constante hoogte en snelheid, toen het plotseling aan een duikvlucht begon. Het vliegtuig verloor binnen een minuut tijd meer dan 6 kilometer hoogte en sloeg vervolgens op een berghelling te pletter. Alle 132 inzittenden kwamen om het leven, het was de dodelijkste vliegtuigramp in China in tientallen jaren.

De Chinese luchtvaartautoriteiten hebben de zwarte doos voor analyse naar de Verenigde Staten gestuurd. China leidt het onderzoek naar de crash, maar er zijn ook Amerikaanse onderzoekers betrokken omdat het om een Amerikaans toestel gaat. The Wall Street Journal schrijft dat de Amerikaanse onderzoekers vinden dat hun voorlopige conclusie wordt ondersteund door het feit dat hun Chinese collega’s niet hebben aangegeven dat er problemen waren met het vliegtuig of met de besturing die de crash hadden kunnen veroorzaken. Ook reageerden de piloten volgens de autoriteiten niet meer op oproepen van de verkeersleiding en van vliegtuigen in de buurt, toen het toestel eenmaal aan zijn duikvlucht was begonnen.

China Eastern heeft gezegd dat de piloot en co-piloot beiden in goede gezondheid verkeerden, zonder bekende financiële of familiale problemen. De Chinese luchtvaartautoriteiten hebben nog niet gereageerd op de berichtgeving van de Amerikaanse krant. Eerder gaven de autoriteiten aan dat het onderzoek naar de crash nog loopt.

Volgens luchtvaartexperts zijn de meeste vliegtuigongelukken het gevolg van een combinatie van technische problemen en menselijke fouten. Opzettelijke crashes komen zelden voor. In 2015 stuurde in Frankrijk een piloot van Germanwings zijn Airbus A320 opzettelijk tegen een berg. Hierbij kwamen alle 150 inzittenden om het leven. Uit het onderzoek bleek dat de 27-jarige piloot psychische problemen had.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden