Dode kip in studentenhaver op verbouwingsmenu van 't Paard Slurpen en boeren met een flard house

Preisoep moet zeven minuten in de magnetron voor ze gaar is. Als je daarna met tien man tegelijk op moet scheppen, kan je het beste het bord door de schaal halen....

TIMON DOORENBOS

Van onze verslaggever

Timon Doorenbos

DEN HAAG

'Eten is diepzinnig', zong zij al toen de soep stond te pruttelen. De Belgische kok/muzikant Stéphane Brys maakte afgelopen zaterdag daarom in het Haagse Korzo Theater een diner tot een bijzondere ervaring. Gezeten aan lange tafels op het podium mochten de gasten genieten van een door hem bereide maaltijd. De aandacht van het bord werd afgeleid opmerkingen die over een groot scherm voorbij trekken: 'Koud weer', en 'Onverteerbaar'.

Rustig dooreten werd ook lastig gemaakt door drie in witte pakken gestoken acteurs op de tribune die zowel de muziek als het spel verzorgden. De wijze waarop Heleen van der Moor als een hamster rauwkost naar binnenpropte, werkte op de lachspieren. Vooral door haar eveneens clownesk geschminkte gezicht en de drie knotjes op het hoofd. Jack van der Luit nam haar smakken, slurpen en boeren op, lardeerde het met flarden klassiek en house uiterst beschaafd tot geluiden die de eetlust net niet bedierven.

Zelf rommelde Brys ondertussen in de keuken met potten en pannen om het hoofdgerecht, stukjes gestoomde 'dode kip' met studentenhaver, gekookte aardappelen (twee minuten in de magnetron) en erg veel rauwkost met een scherpe dressing van mosterd te bereiden.

Het Korzo Theater organiseerde zaterdag samen met poppodium 't Paard een modern diner-dansant onder de noemer Broad Minded; een voorproefje op de samenwerking die beide zalen aan willen gaan. Na Stéphane Brys was er in 't Paard techno van verschillende Duitse groepen te horen.

In juni sluit 't Paard voor een hoognodige verbouwing. Er is te weinig ruimte voor grote optredens en veel achterstallig onderhoud. Alleen de monumentale gevels van de drie herenpanden aan de Prinsegracht blijven staan. De rest wordt grondig gerenoveerd of afgebroken. Dankzij een beweegbaar balkon kan de nieuwe zaal zich aanpassen aan veel of weinig publiek. Het architectenbureau O.M.A. van Rem Koolhaas tekent voor het ontwerp.

De tocht tussen de twee zalen ging zaterdag per limousine, of lopend achter de donderbus van Marcel Kaars; een olievat met daarop een a-symmetrisch draaiend fietswiel. Verder stelde dit weinig voor, alhoewel de hoogstverbaasde blikken van voorbijgangers de moeite waard waren.

Pas bij 't Paard was te zien wat de oorspronkelijke bedoeling was van deze tocht. Van witgeschilderde uitlaatpijpen en autovelgen had Kaars een constructie gemaakt die er even futuristisch als absurd uitzag. Door de vele verkeersobstakels die genomen moesten worden, - paaltjes, tramrails en verkeersdrempels - was het niet mogelijk hiermee door het centrum te rijden. Iets waar hij beter van te voren over na had kunnen denken.

Daarna traden in 't Paard Sun Electric, Pole en Thomas Fehlmann aan. De Duitse experimentele rockband Palais Schaumburg verbindt deze muzikanten met elkaar. Fehlmann speelde erin, evenals de vaste studio-engineer van Pole. Minimale techno met af en toe een herkenbaar ritme of melodielijn, bij vlagen dansbaar en bij evenvele vlagen afwisselend, draaiden zij alle drie. Gedanst werd er toch en daarmee werd Broad Minded een geslaagde samenwerking en voor de meesten een doodgewoon avondje stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden