DocuZone maakt donderdag een Docudag

Op het veertiende International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA), dat donderdagavond is begonnen, verwacht festivaldirecteur Ally Derks in tien dagen 100 duizend kaartjes te verkopen....

Door dit initiatief is de documentaire terug in de bioscoop. DocuZone voorziet in een aanbod van ruim veertig documentaires per jaar, het grootste deel uit Nederland. De films worden vanaf dvd geprojecteerd via een nieuw, geavanceerd digitaal systeem. De apparatuur wordt door het Nederlands Fonds voor de Film uitgeleend aan tien filmtheaters die zich verplichten de komende drie jaar ten minste 6 procent van hun voorstellingen voor documentaires te reserveren. DocuZone-films draaien ten minste twee maal per week. Eén van die vertoningen vindt in alle theaters plaats op donderdagavond, de zogenoemde 'Docu-donderdag'.

'Elke film krijgt minimaal 20 voorstellingen en als films de hele week draaien, kom je uit op zo'n 130 vertoningen,' rekent Ryninks voor, 'een aantal dat de afgelopen jaren door maar weinig documentaires is gehaald.'

Maar niet iedereen is even positief. 'Na een week is het afgelopen', countert Sara Höhner van Public Film, die de afgelopen jaren met veel pijn en moeite documentaires heeft uitgebracht. 'Daarna krijg je je schijfje terug en gebeurt er niks meer. Yo soy así, om maar een van onze documentaires te noemen, heeft een jaar lang gedraaid. Dat kan nu niet meer.'

Höhner vreest dat het met de komst van de dvd definitief gedaan is met de vertoning van documentaires op 35mm-film. 'Van First Kill bestaat één 35mm-kopie, maar die mogen we niet vertonen in de DocuZone-steden. De blow-up wordt dan alleen nog gemaakt voor de festivals.'

Ryninks, begin dit jaar door het fonds aangesteld om het documentairebeleid een impuls te geven, onderkent het bezwaar. 'Ik houd van film en zou ook liever 35-mm kopieën draaien, maar dat is nu eenmaal onbetaalbaar.' In 2000 zijn acht van de vijftien door het fonds gesubsidieerde films 'opgeblazen' naar 35mm. Met de overige zeven gebeurde niets. 'Het dvd-circuit creëert een vangnet; niet alle documentaires zijn zo populair als André Hazes.'

Ryninks verwacht dat het publiek nauwelijks iets merkt van het verschil tussen dvd en film. 'Heb je wel eens een filmprint gezien die drie maanden in de theaters heeft gerouleerd? Die zit onder de krassen en het stof. Als je een dvd over twee jaar weer in het apparaat stopt, is de kwaliteit nog precies dezelfde.'

Regisseur Coco Schrijber, van wie First Kill in de IDFA-competitie is opgenomen, is het niet met hem eens. 'Stel dat het publiek het niet ziet, dan vóelen ze het toch. Ik heb First Kill tijdens het productieproces een aantal keer op video gezien, maar toen ik hem voor het eerst op 35mm zag, was ik flabbergasted.'

Saskia Vredeveld, wier Out of Eden eveneens in de IDFA-competitie draait, deelt Schrijbers mening. 'Ik ben fílmmaker. Ik verkies één 35mm-kopie boven tien vertoningen op dvd. Mijn film zit niet aan de actualiteit vast en kan even goed in één kopie van dorp naar stad.'

Maar, betoogt Ryninks, dan profiteert de film niet optimaal van de publiciteit die bij de première loskomt. 'DocuZone heeft een marketingman aangesteld die kan assisteren om campagnes op te zetten. We stimuleren dat er over DocuZone wordt geschreven.'

Hoewel het IDFA blij is met Ryninks' initiatief, plaatst directeur Derks ook kanttekeningen. 'Het valt of staat bij de programmering. Als je twee slechte films op rij hebt, haakt het publiek onvermijdelijk af.' Daarnaast gaat ook voor Derks niks boven een 35mm-kopie. 'Wij hebben ons altijd ingezet om de documentaire terug in de bioscoop te brengen, op de beste kwaliteit.'

Direct na het festival brengt het IDFA de openingsfilm Startup.com van Chris Hegedus en Jehane Noujaim in roulatie. Op 35mm, in twee zalen waaronder Pathé Arena in Amsterdam. 'We moeten 14 duizend bezoekers halen om uit de kosten te komen. Wij willen laten zien dat het wél mogelijk is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden