Column

Docu Mocrorappers maakt frustraties duidelijk

YouTube is leuk, maar de rappers uit Mocrorappers willen gewoon dat 'die motherfuckers' uit Hilversum ze draaien.

Twee jaar geleden maakte rapper MocroManiac zijn tv-debuut in Koffietijd, samen met dj Issy en Yes-R. In de koddige ambiance van een zonovergoten tuin deden zij de wereld een samenloop van ongemakkelijke omstandigheden cadeau. De bloemschikster op de achtergrond, Loretta Schrijver, Pernille La Lou en Rob Kamphues die op het grasveld een dappere poging tot bouncen deden; het fragment is een parel om naar terug te grijpen als er even niks te lachen valt.

Vorig jaar kreeg MocroManiac een aai over zijn bol van Matthijs van Nieuwkerk, toen hij met collega Fresku een minuut muziek maakte in De Wereld Draait Door. Hij komt ook voor in een documentaire die muzieksite Noisey dinsdag lanceerde. Mocrorappers: de straat, de woede, de hits gaat over populaire rappers uit de Nederlandse hiphopwereld met een Marokkaanse achtergrond. Mensen als Ali B, Sjaak, Salah Edin en Appa, maar ook minder bekende talenten als Ismo en 3Robi.

Op YouTube trekken die laatste twee honderdduizenden, soms meer dan een miljoen views, maar in de mainstreammedia hoor en zie je ze niet vaak. Met die constatering als uitgangspunt sluit de Noisey-documentaire aan op de discussie die Fresku onlangs aanging met 3FM. In het nummer Zo doe je dat en de bijbehorende video haalde hij uit naar de witte programmering van het publieke radiostation, waarin volgens Fresku naar verhouding weinig plaats is voor het geluid van zwarte artiesten.

De rappers die Noisey volgt, spuwden hun vuur aanvankelijk op straat. Een aantal van hen wil maar wat graag richting Hilversum. Moeten ze daarvoor anders klinken? Vrolijker, meer catchy? 'Als je in dit land mee wilt draaien, moet je je aanpassen', zegt MocroManiac. 'Ook met de muziek. Want eindstand: je kunt voor de straat willen blijven rappen, maar de straat gaat jou niet kopen. Je wilt dat de radio jou draait, toch? Je wilt op Nederland 2.'

Hilversum is belangrijk, vindt Ismo. Een hit zijn op YouTube is leuk, maar 'een hit wordt pas een hit als die motherfuckers het toelaten.' Welke motherfuckers? 'Ik ga geen namen noemen, want anders gooi ik deuren dicht. In ieder geval mensen die mij niet willen uitzenden, dat zijn motherfuckers.'

Het geheel is wat rommelig, maar er worden in Mocrorappers zinnige dingen gezegd over de verdomhoekfrustraties van jongens als Ismo, de rol die hun Marokkaanse achtergrond speelt in hun teksten en de stem die ze willen zijn voor hun gemêleerde achterban.

Ali B weet het mooi te verwoorden als hij uitlegt hoe hij zijn wortels in zijn voordeel gebruikt. 'Hoe meer het idee heerst: kutmarokkanen, des te groter de behoefte is aan een knuffelmarokkaan. Het onderwerp staat gewoon onder spanning. Waar te veel spanning is, is behoefte aan ontlading. Je hebt weleens spanning op je buik. Dan moet je een goeie scheet laten. Lekker toch? Ik ben de scheet van de Marokkaanse buikpijn.'

De wegbereider van een nieuwe wind.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden