Django Unchained

Django Unchained: Original motion picture Soundtrack.

Universal


Quentin Tarantino heeft behalve als filmmaker ook een reputatie hoog te houden waar het de samenstelling van soundtracks betreft. Hij beschikt over een immense collectie vinylplaten uit de jaren zestig en zeventig, die hij voor al zijn films heeft aangewend. Vooral zijn vroege werk uit de jaren negentig heeft veel muziek een nieuw leven bezorgd.


Little Green Bag (1970) van de George Baker Selection was in de jaren negentig nooit dat feestnummer geworden zonder Tarantino's Reservoir Dogs. Dick Dale nam een nieuw publiek voor zich in nadat zijn sixties surfklassieker Misirlou in Pulp Fiction was gebruikt, en hetzelfde overkwam soulzanger Bobby Womack dankzij Jackie Brown waarin zijn Across 110th Street prominent voorkwam.


Deze soundtracks, waarop bestaande liedjes werden afgewisseld met flarden filmdialoog zijn op vinyl inmiddels heuse collector's items en ook Tarantino's nieuwste collectie muziek, uit de film Django Unchained is samengesteld volgens het bekende recept.


De regisseur legt in het boekje uit dat hij opnieuw uit zijn eigen collectie platen heeft geput, en zelfs de krassen, tikken en het geluid van de naald die op de plaat daalt, heeft gebruikt omdat dit voor hem de sfeer ten goede komt.


Allemaal waar. Prachtig klinkt de Elvis kloon Luis Bacalov in Django, fraai zijn de vele stukjes Ennio Morricone, en wat Jim Croces I Got A Name (1971) te maken heeft met een film die zich afspeelt in 1856 is niet duidelijk maar het klinkt fraai.


Toch breekt Tarantino met een traditie: voor het eerst liet hij muziek componeren voor zijn film. Rapper Rick Ross en soulzanger John Legend leveren sterke nieuwe bijdragen. Anthony Hamiltons Freedom onderstreept Tarantino's liefde voor hedendaagse zwarte muziek, al zullen velen het betreuren dat een speciaal geschreven nummer van de nieuwe soulheld Frank Ocean film noch soundtrack heeft gehaald.


Maar het is Tarantino toch gelukt een soundtrack samen te stellen die je zonder de film gezien te hebben met veel plezier helemaal uitzit. Hiphop wordt afgewisseld met Morricone alsof het zo hoort, en af en toe schiet er een bijna vergeten popliedje voorbij. Je krijgt meteen zin om die film te gaan zien.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden