‘Dit zijn wat plaagstootjes’

Laurens Sloot..

Amsterdam Slijpen de supermarkten hun messen voor een nieuwe prijzenoorlog? Laurens Sloot (40) weet het zo net nog niet. De hoofddocent retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen ziet de door Albert Heijn en Plus aangekondigde prijsverlagingen vooral als ‘plaagstootjes’.

Dus we krijgen geen prijzenslag zoals in 2003?

‘Dit zijn de eerste beschietingen. Ik verwacht niet dat die nu weer op een heftige oorlog zullen uitlopen. Vijf jaar geleden was de situatie heel anders. De supermarkten hadden toen een paar hele goede jaren achter de rug. De prijzen gingen in die periode netto met 5 procent omlaag, terwijl ze eigenlijk, net als de inflatie, met 3 procent hadden moeten stijgen.

‘Dat kwam doordat de ene na de andere super prijsverlagingen aankondigde. Dat zal nu niet snel gebeuren. De supermarkten zitten eigenlijk nog in de naweeën van de vorige oorlog.’

Maar als twee ketens de prijzen van duizend artikelen verlagen, kan de concurrentie toch niet achterblijven?

‘Dat klopt. Bovendien: als Albert Heijn een prijsverlaging aankondigt, knallen ze dat zeer grootschalig de media in. Verdringingsmarketing, heet dat.

Geen enkele supermarkt kan het zich dan permitteren om niet mee te gaan. Daarvoor is de Nederlandse consument te prijsgevoelig.’

Waarom kondigen Plus en Albert Heijn juist nu prijsverlagingen aan?

‘Dat kun je niet precies zeggen. Het afgelopen jaar zijn de prijzen in de supermarkten flink omhoog gegaan, door de stijgende grondstoffenprijzen.

‘Bovendien is het consumentenvertrouwen, dat lang hoog was, door de kredietcrisis het laatste half jaar gedaald. En bij een dalend consumentenvertrouwen worden klanten steeds gevoeliger voor wat er met de prijzen gebeurt.’

Vergeleken met andere Europese landen zijn de prijzen in Nederland al laag. Kan de branche een nieuwe oorlog wel aan?

‘Ik denk het wel. De winsten van de ketens zijn op orde. Eerdere prijsverlagingen hebben ze ook kunnen opvangen. Kosten zullen worden verhaald op leveranciers.

‘Supermarkten varen nu al heel scherp aan de wind. Als de technologie het toelaat, sluit ik niet uit dat zelfs de caissières verdwijnen.’

Wie is straks de grote winnaar?

‘De consument betaalt minder. In die zin is dit goed. Al moet je de impact niet overschatten. Het assortiment van een supermarkt ligt tussen de 15 duizend en 20 duizend producten. Een prijsverlaging van duizend producten zet in die zin niet veel zoden aan de dijk.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden